We kunnen momenteel niet reizen, maar waarom kunnen we onze toeristische en culturele troeven niet vertalen in een geurbeleving, dacht Bowling Brands? Peter De Cupere, geurkunstenaar, onderzoeker en docent Open Lab aan School of Arts PXL-MAD, nam deze uitdaging graag aan.
Speciaal voor het International Travel Forum van Toerisme Vlaanderen creëerde Peter drie geuren geïnspireerd op de schoonheid van Vlaanderen: Vlaamse Meesters, natuur en chocolade. “Meer nog dan een beeld roept een geur sterke associaties en emoties op”, besluit De Cupere.
De geuren werden voorgesteld op het online congres dat begin deze maand plaatsvond. Vlaamse aanbieders en internationale partners kregen zo de kans om lezingen te volgen, virtueel met elkaar te netwerken en deals te sluiten. Het centrale thema van het forum was ‘Ontdek Vlaanderen met al je zintuigen’.
De internationale deelnemers kregen na inschrijving een pakketje thuis geleverd met drie geurstalen: Master Tincture (Vlaamse Meesters), Walking Momento (natuur) en Guilty Pleasure (chocolade). Om mentaal naar Vlaanderen te reizen, werden ze gevraagd de geur te verstuiven op de huid of in de kamer en gelijktijdig naar een specifiek luisterfragment te luisteren via een QR-code die op de uitnodiging stond.
Luister hier naar de fragmenten.