Op vrijdag 18 november 2016 werd op de jaarlijkse Research-dag voor de tweede maal de PXL-Research X-factor Award uitgereikt.
Vijf genomineerde projecten dongen mee voor de intussen erg gegeerde award:
Ze getuigden stuk voor stuk van (em)passie, ondernemingszin en innovatie, en zetten hun (internationale) samenwerking en (multi)disciplinariteit in de kijker. Jury en publiek stonden voor een moeilijke keuze.
De prijs van de jury ging naar Catherine Guisson voor het onderwijsonderzoeksproject 'Patchwork by Student Teams'.
Dit onderzoeksproject biedt een zeer grote meerwaarde voor zowel het onderwijs als het werkveld en stimuleert studenten uit de opleidingen Ergotherapie, Verpleegkunde en Sociaal werk in een interdisciplinaire leerwerkplaats om alle nodige competenties te verwerven om op een projectmatige, efficiënte manier te leren samenwerken en zo zorg op maat te bieden met naadloze afstemming binnen de verschillende disciplines. Het multidisciplinair teamwork van onze junior-collega's kreeg van de patiënten een tevredenheidsscore van 8,5/10, slechts 0,2 lager dan het team van echte professionals. De transfer van deze innovatieve onderwijsvorm biedt zeer veel mogelijkheden voor andere disciplines.
Philippe Haldermans sleepte de prijs van het publiek in de wacht voor het onderwijsonderzoeksproject 'Learning Analytics', een mooi voorbeeld van samenwerking tussen de expertisecentra PXL Smart-ICT en PXL Onderwijsinnovatie waarbij data over het online studiegedrag van studenten verzameld en geanalyseerd werden en gekoppeld werden aan de studieresultaten.
Catherine Guisson |
Philippe Haldermans |