Klant is koning, zo luidt het spreekwoord. Terecht, want klanten zijn cruciaal voor het succes van elk bedrijf. Maar klanten worden steeds veeleisender én selectiever in hun aankoopgedrag, waardoor duurzame klantenbinding steeds moeilijker wordt. Net daarom blijft het detecteren van veranderende en nieuwe klantenverwachtingen en er snel op reageren een uitdaging voor iedere onderneming. Een goede klantenkennis wordt alsmaar belangrijker en doorslaggevend voor de performantie van het bedrijf. Want élke klant telt, zeker in tijden waarin de concurrentiestrijd bikkelhard is.
Vooral kmo's kunnen op dit vlak nog veel stappen zetten. Inge Ectors, onderzoeker bij het expertisecentrum PXL-Innovatief Ondernemen, legt uit: "Uit onderzoek blijkt dat kmo's weinig in kaart brengen wat klanten echt willen of nodig hebben. Ze weten vaak onvoldoende wat er leeft bij klanten, wat klanten verwachten en - minstens even belangrijk - wat klanten niet wensen. Daarom stippelde PXL-Innovatief Ondernemen een klantgerichtheidstraject uit om kmo's hierbij te ondersteunen.
Om kmo's meer slagkracht te geven, start Hogeschool PXL met het praktijkgericht wetenschappelijk onderzoek 'De klant als sleutel tot een performantere kmo'. Daardoor maken 25 kmo's kans op een professionaliseringstraject onder begeleiding van onderzoeksexperts. Kmo-bedrijfsleiders krijgen advies op maat, leren via klantenbevragingen en lerende netwerken hoe ze hun klanten nog beter kunnen bedienen en daarmee de performantie van hun bedrijf naar een hoger niveau kunnen tillen. Concreet omvat dit traject voor de deelnemende kmo's twee klantenbevragingen (nul- en vervolgmeting met telkens een resultaten- en adviesrapport op maat van de kmo) en deelname aan minstens twee lerende netwerken.
Wil je graag meer weten over dit traject? Neem dan zeker contact op met inge.ectors@pxl.be.
Klantgerichtheid is een van de domeinen waarin het expertisecentrum PXL-Innovatief Ondernemen businessgeoriënteerd wetenschappelijk onderzoek uitvoert. In co-creatie met start- en groeibedrijven worden entrepreneurship en intrapreneurship belicht in de domeinen klantgerichtheid, innovatieve HRM, (digitale) communicatie, vrijetijdseconomie en innovatieve businessmodelling.
Voor meer informatie:
Inge Ectors onderzoeker PXL-Innovatief Ondernemen Klantgerichtheid +32 486 39 01 99 inge.ectors@pxl.be |
Lieve Doucé onderzoeker PXL-Innovatief Ondernemen Klantgerichtheid lieve.douce@pxl.be |