Selecteer "Alle cookies accepteren" als u akkoord gaat met het opslaan van essentiële cookies, analytische cookies, marketingcookies en social media cookies. Door op "Cookie-voorkeuren aanpassen" te klikken kan u uw voorkeuren beheren. Cookiebeleid

Essentiële cookies
zijn noodzakelijk voor een normaal bezoek aan de website om puur technische redenen. Aangezien dit een technische noodzaak is, hoeven we u alleen op de hoogte te stellen van deze cookies, en worden ze geïnstalleerd bij het bezoeken van de website.

Analytische cookies
houden bij hoe onze website wordt gebruikt, bijvoorbeeld om het verkeer op de website te meten of hoe vaak een pagina wordt geraadpleegd. We gebruiken deze informatie om de gebruikerservaring en prestaties van onze website en diensten te analyseren. Voor het plaatsen van deze cookies zullen wij uw toestemming vragen.

Marketingcookies
verzamelen informatie om relevante gesponsorde inhoud over onze producten en producten die door derden worden aangeboden te leveren. Ze volgen gebruikers op onze website om op basis van hun voorkeuren advertenties te tonen die relevant en interessant zijn voor onze bezoekers. Deze cookies worden alleen geplaatst met uw toestemming.

Social media cookies
worden gebruikt wanneer u informatie deelt via een deel knop voor social media op onze website, of wanneer u social media content raadpleegt via onze website, bijvoorbeeld bij het bekijken van een Vimeo-filmpje. Voor het plaatsen van deze cookies is uw toestemming vereist.

Cookie-voorkeuren aanpassen

In de kijker

Hogeschool PXL boost performantievermogen van kmo's

28/09/2016

Klant is koning, zo luidt het spreekwoord. Terecht, want klanten zijn cruciaal voor het succes van elk bedrijf. Maar klanten worden steeds veeleisender én selectiever in hun aankoopgedrag, waardoor duurzame klantenbinding steeds moeilijker wordt. Net daarom blijft het detecteren van veranderende en nieuwe klantenverwachtingen en er snel op reageren een uitdaging voor iedere onderneming. Een goede klantenkennis wordt alsmaar belangrijker en doorslaggevend voor de performantie van het bedrijf. Want élke klant telt, zeker in tijden waarin de concurrentiestrijd bikkelhard is.

Vooral kmo's kunnen op dit vlak nog veel stappen zetten. Inge Ectors, onderzoeker bij het expertisecentrum PXL-Innovatief Ondernemen, legt uit: "Uit onderzoek blijkt dat kmo's weinig in kaart brengen wat klanten echt willen of nodig hebben. Ze weten vaak onvoldoende wat er leeft bij klanten, wat klanten verwachten en - minstens even belangrijk - wat klanten niet wensen. Daarom stippelde PXL-Innovatief Ondernemen een klantgerichtheidstraject uit om kmo's hierbij te ondersteunen.

Professionaliseringstraject met klantbevraging

Om kmo's meer slagkracht te geven, start Hogeschool PXL met het praktijkgericht wetenschappelijk onderzoek 'De klant als sleutel tot een performantere kmo'. Daardoor maken 25 kmo's kans op een professionaliseringstraject onder begeleiding van onderzoeksexperts. Kmo-bedrijfsleiders krijgen advies op maat, leren via klantenbevragingen en lerende netwerken hoe ze hun klanten nog beter kunnen bedienen en daarmee de performantie van hun bedrijf naar een hoger niveau kunnen tillen. Concreet omvat dit traject voor de deelnemende kmo's twee klantenbevragingen (nul- en vervolgmeting met telkens een resultaten- en adviesrapport op maat van de kmo) en deelname aan minstens twee lerende netwerken.

Wil je graag meer weten over dit traject? Neem dan zeker contact op met inge.ectors@pxl.be.

PXL-Innovatief Ondernemen professionaliseert, verbindt en innoveert Limburgse kmo's

Klantgerichtheid is een van de domeinen waarin het expertisecentrum PXL-Innovatief Ondernemen businessgeoriënteerd wetenschappelijk onderzoek uitvoert. In co-creatie met start- en groeibedrijven worden entrepreneurship en intrapreneurship belicht in de domeinen klantgerichtheid, innovatieve HRM, (digitale) communicatie, vrijetijdseconomie en innovatieve businessmodelling.

Voor meer informatie:

 

Inge Ectors
onderzoeker PXL-Innovatief Ondernemen Klantgerichtheid
+32 486 39 01 99
inge.ectors@pxl.be
Lieve Doucé
onderzoeker PXL-Innovatief Ondernemen Klantgerichtheid
lieve.douce@pxl.be