Selecteer "Alle cookies accepteren" als u akkoord gaat met het opslaan van essentiële cookies, analytische cookies, marketingcookies en social media cookies. Door op "Cookie-voorkeuren aanpassen" te klikken kan u uw voorkeuren beheren. Cookiebeleid

Essentiële cookies
zijn noodzakelijk voor een normaal bezoek aan de website om puur technische redenen. Aangezien dit een technische noodzaak is, hoeven we u alleen op de hoogte te stellen van deze cookies, en worden ze geïnstalleerd bij het bezoeken van de website.

Analytische cookies
houden bij hoe onze website wordt gebruikt, bijvoorbeeld om het verkeer op de website te meten of hoe vaak een pagina wordt geraadpleegd. We gebruiken deze informatie om de gebruikerservaring en prestaties van onze website en diensten te analyseren. Voor het plaatsen van deze cookies zullen wij uw toestemming vragen.

Marketingcookies
verzamelen informatie om relevante gesponsorde inhoud over onze producten en producten die door derden worden aangeboden te leveren. Ze volgen gebruikers op onze website om op basis van hun voorkeuren advertenties te tonen die relevant en interessant zijn voor onze bezoekers. Deze cookies worden alleen geplaatst met uw toestemming.

Social media cookies
worden gebruikt wanneer u informatie deelt via een deel knop voor social media op onze website, of wanneer u social media content raadpleegt via onze website, bijvoorbeeld bij het bekijken van een Vimeo-filmpje. Voor het plaatsen van deze cookies is uw toestemming vereist.

Cookie-voorkeuren aanpassen

In de kijker

Onderzoek moet foutief lezen in de toekomst verhelpen

1/07/2020

Eén op tien Belgen heeft moeite met lezen of schrijven. Dit was het onderzoek van Walda Verbaenen, afgestudeerd in juni 2019 als master Grafische vormgeving aan School of Arts PXL-MAD met het project 'Phonotype', een ontwerp van een schriftbeeld dat je niet meer foutief kan lezen en uitspreken. 'Phonotype' kan mensen met leesproblemen, maar ook anderstaligen die zich in Vlaanderen willen vestigen, helpen met het lezen en leren van de Nederlandse taal.

Op basis van haar masterproject kreeg Walda een aanstelling als onderzoeker binnen het team Readsearch van School of Arts PXL-MAD. In haar huidig onderzoek wil Walda dit systeem verder uitwerken voor een ruime reeks andere talen.

Het project van Walda kan je vanaf maandag 6 juli 2020 zelf bewonderen tijdens een expo in de bibliotheek van Genk.