Selecteer "Alle cookies accepteren" als u akkoord gaat met het opslaan van essentiële cookies, analytische cookies, marketingcookies en social media cookies. Door op "Cookie-voorkeuren aanpassen" te klikken kan u uw voorkeuren beheren. Cookiebeleid

Essentiële cookies
zijn noodzakelijk voor een normaal bezoek aan de website om puur technische redenen. Aangezien dit een technische noodzaak is, hoeven we u alleen op de hoogte te stellen van deze cookies, en worden ze geïnstalleerd bij het bezoeken van de website.

Analytische cookies
houden bij hoe onze website wordt gebruikt, bijvoorbeeld om het verkeer op de website te meten of hoe vaak een pagina wordt geraadpleegd. We gebruiken deze informatie om de gebruikerservaring en prestaties van onze website en diensten te analyseren. Voor het plaatsen van deze cookies zullen wij uw toestemming vragen.

Marketingcookies
verzamelen informatie om relevante gesponsorde inhoud over onze producten en producten die door derden worden aangeboden te leveren. Ze volgen gebruikers op onze website om op basis van hun voorkeuren advertenties te tonen die relevant en interessant zijn voor onze bezoekers. Deze cookies worden alleen geplaatst met uw toestemming.

Social media cookies
worden gebruikt wanneer u informatie deelt via een deel knop voor social media op onze website, of wanneer u social media content raadpleegt via onze website, bijvoorbeeld bij het bekijken van een Vimeo-filmpje. Voor het plaatsen van deze cookies is uw toestemming vereist.

Cookie-voorkeuren aanpassen

In de kijker

Peter De Cupere (PXL-MAD) genomineerd voor de Art and Olfaction Awards in L.A.

30/03/2017

Peter De Cupere, docent en onderzoeker aan School of Arts PXL-MAD, werd met zijn solotentoonstelling 'Eens was ik een mens' genomineerd voor de Art & Olfaction Awards in L.A.
Hiermee is hij een van de vijf finalisten voor de experimentele Sadakichi Award die op 6 mei 2017 wordt bekend gemaakt en uitgereikt in Berlijn.

Met de titel van het werk 'Eens was ik een mens' verwijst Peter De Cupere naar het boek dat Primo Levi schreef in 1947 over zijn tijd in het concentratiekamp Auschwitz. Het onvrijwillig verlies van haar gaat immers gepaard met een gevoel van verlies van identiteit.

In de Warande (Turnhout) focuste Peter De Cupere zijn aandacht op het onvrijwillig kaalgeschoren of geknipt worden. Twee erg uiteenlopende situaties linkte hij aan elkaar: getuigenissen van kankerpatiënten en van overlevenden van het vernietigingskamp Auschwitz. Tijdens zijn interviews met beide doelgroepen ging Peter De Cupere in op hun geurherinneringen en liet hij de bezoeker deze geuren ook ruiken in de expositie.