Selecteer "Alle cookies accepteren" als u akkoord gaat met het opslaan van essentiële cookies, analytische cookies, marketingcookies en social media cookies. Door op "Cookie-voorkeuren aanpassen" te klikken kan u uw voorkeuren beheren. Cookiebeleid

Essentiële cookies
zijn noodzakelijk voor een normaal bezoek aan de website om puur technische redenen. Aangezien dit een technische noodzaak is, hoeven we u alleen op de hoogte te stellen van deze cookies, en worden ze geïnstalleerd bij het bezoeken van de website.

Analytische cookies
houden bij hoe onze website wordt gebruikt, bijvoorbeeld om het verkeer op de website te meten of hoe vaak een pagina wordt geraadpleegd. We gebruiken deze informatie om de gebruikerservaring en prestaties van onze website en diensten te analyseren. Voor het plaatsen van deze cookies zullen wij uw toestemming vragen.

Marketingcookies
verzamelen informatie om relevante gesponsorde inhoud over onze producten en producten die door derden worden aangeboden te leveren. Ze volgen gebruikers op onze website om op basis van hun voorkeuren advertenties te tonen die relevant en interessant zijn voor onze bezoekers. Deze cookies worden alleen geplaatst met uw toestemming.

Social media cookies
worden gebruikt wanneer u informatie deelt via een deel knop voor social media op onze website, of wanneer u social media content raadpleegt via onze website, bijvoorbeeld bij het bekijken van een Vimeo-filmpje. Voor het plaatsen van deze cookies is uw toestemming vereist.

Cookie-voorkeuren aanpassen

In de kijker

Rachel Hansoul (alumna School of Arts PXL-MAD) opent eerste solo expositie

18/09/2019

De 25-jarige master grafisch ontwerp Rachel Hansoul visualiseerde in haar afstudeerproject 'Klitten in mijn identiteit' haar worstelingen met haar identiteit, die gevormd werd door wortels in België en Congo. De verwarring die deze etnische mengeling met zich meebracht, gaf ze beeldend weer in haar masterproject. Gezien haardracht bij Congolezen dé uiting is om je identiteit te communiceren, werd dit de leidraad doorheen het gehele project.

De gelaagdheid in de afro haarcultuur werd via prints op kleding uitgewerkt in drie hoofdthema's: de wens tot conformiteit met de daarbijhorende brandende chemicaliën, de invloed van (post)koloniale minderwaardigheidsgevoelens waarbij Leopold II toegeëigend wordt en de verwijzing naar de zwarte mensenrechtenbeweging waarbij de afro haarstijl als politiek statement gebruikt werd.

Rachel won met haar masterproject einde juni 2019 de Wanatoeprijs en stelt nu voor het eerst solo tentoon in de Gasthuiskapel in Borgloon.

Expo nog tot 20 oktober 2019 te bezichtigen op zaterdag en zondag van 14.00 tot 18.00 uur in de Gasthuiskapel, Graethempoort, Borgloon.