Een week lang vertoefden de PXL-studenten op de technologiecampus in Diepenbeek in internationale sferen. Djembe en haka, een internationale studentenquiz, buitenlandse gastsprekers, internationale menu's: het waren slechts enkele van de initiatieven waarmee het departement PXL-Tech van 5 tot 9 december 2016 het internationale vuur van z'n studenten wist aan te wakkeren.
"Het is een misvatting dat internationalisering in het hoger onderwijs altijd een buitenlandse Erasmusstage of -studieperiode moet inhouden", aldus Pina Cimino, coördinator internationalisering van PXL-Tech. "Uiteraard proberen we die buitenlandse ervaringen van onze studenten te stimuleren, maar ook hier in eigen huis kun je perfect aan de 'wereldwijsheid' en de internationale competenties van studenten werken. Dat is wat we deze week hebben gedaan: internationalisation at home."
Heel de week werd in een internationaal kleedje gestoken, zowel de lessen als de activiteiten daarbuiten, tot het ruime scala aan buitenlandse gerechten in het studentenrestaurant. "In de lessen hebben we aan alle lectoren gevraagd een internationale component toe te voegen. Zo hadden we gastlectoren uit Duitsland en Zuid-Afrika, gingen onze elektronicastudenten naar Aken, werden sommige lessen een keertje in het Engels of Frans gegeven en was er ook inhoudelijk vaak een internationale invalshoek, zoals een vergelijking met internationale bouwnormen of een getuigenis van Chinese uitwisselingsstudenten."
Maar daarnaast vielen ook de socioculturele activiteiten in de smaak. Patricia Duchateau: "We hebben de vijf weekdagen opgehangen aan de vijf continenten: zo hadden we een photoboot haka voor Oceanië, een bezoekje van Sinterklaas en z'n Pieten op onze Europa-dag en een demo djembe-percussie voor Afrika. Daarnaast hadden we ook nog een internationale studentenquiz waarop het winnende studententeam - hoe kan het ook anders - met exotische drank naar huis ging."
Het initiatief krijgt sowieso navolging. Marleen Schepers, departementshoofd PXL-Tech: "We proberen geregeld met een themaweek te werken. Zo hebben we in februari ook een duurzaamheidsweek op de kalender staan. Het is belangrijk dat we onze technologische studenten niet alleen vakkennis bijbrengen, maar ook voorbereiden op een multiculturele internationale, duurzame wereld waarin ze - zodra ze afgestudeerd zijn - hun weg zullen moeten zoeken."