Selecteer "Alle cookies accepteren" als u akkoord gaat met het opslaan van essentiële cookies, analytische cookies, marketingcookies en social media cookies. Door op "Cookie-voorkeuren aanpassen" te klikken kan u uw voorkeuren beheren. Cookiebeleid

Essentiële cookies
zijn noodzakelijk voor een normaal bezoek aan de website om puur technische redenen. Aangezien dit een technische noodzaak is, hoeven we u alleen op de hoogte te stellen van deze cookies, en worden ze geïnstalleerd bij het bezoeken van de website.

Analytische cookies
houden bij hoe onze website wordt gebruikt, bijvoorbeeld om het verkeer op de website te meten of hoe vaak een pagina wordt geraadpleegd. We gebruiken deze informatie om de gebruikerservaring en prestaties van onze website en diensten te analyseren. Voor het plaatsen van deze cookies zullen wij uw toestemming vragen.

Marketingcookies
verzamelen informatie om relevante gesponsorde inhoud over onze producten en producten die door derden worden aangeboden te leveren. Ze volgen gebruikers op onze website om op basis van hun voorkeuren advertenties te tonen die relevant en interessant zijn voor onze bezoekers. Deze cookies worden alleen geplaatst met uw toestemming.

Social media cookies
worden gebruikt wanneer u informatie deelt via een deel knop voor social media op onze website, of wanneer u social media content raadpleegt via onze website, bijvoorbeeld bij het bekijken van een Vimeo-filmpje. Voor het plaatsen van deze cookies is uw toestemming vereist.

Cookie-voorkeuren aanpassen

In de kijker

Walda Verbaenen (School of Arts PXL-MAD) wint brons op de Henry Van de Velde Awards

8/02/2022

School of Arts PXL-MAD was goed vertegenwoordigd op de Henry Van de Velde Awards 2022, uitgereikt op dinsdag 8 februari 2022 in BOZAR (Brussel). Lore Langendries won de Henry Van de Velde Young Talent Award. Walda Verbaenen behaalde brons in de categorie Design Research.

Walda Verbaenen is (typo)grafisch ontwerpster en onderzoekster. “Mensen die de brailletaal gebruiken om te lezen en schrijven, hebben geen alternatief voor emoticons, dat taalonafhankelijke universele symbolen zijn. In mijn typografisch experiment ontwierp ik een aantal emoticons als aanvulling op het Braille-alfabet” vertelt Walda.

Voor dit onderzoek nam Walda de 22 meest gebruikte emoticons onder de loep. Zij merkte bij de emoticons een logische opbouw op binnen een vierkant raster, waarbij de plaatsing van ogen en mond een essentiële rol spelen.

Walda behaalde in 2020 haar masterdiploma Reading Type & Typography aan School of Arts PXL-MAD en werkt sinds vorig academiejaar aan een doctoraatsonderzoek binnen het onderzoeksteam Readsearch (PXL-MAD en UHasselt) onder leiding van dr. Ann Bessemans.

Klik hier voor meer info.