Met steun van het Digital Belgium Skills Fund heeft PXL-Education, de lerarenopleiding van Hogeschool PXL, twee workshops ontwikkeld voor het opbouwen van eenvoudige codeervaardigheden bij kinderen. Het project vertrekt vanuit de nood om de digitale ongelijkheid tussen jongeren uit kwetsbare buurten en hun kansrijkere lotgenoten te verminderen en hierbij zowel een kennisinstelling als buurtopbouwwerkers te betrekken.
Doelgroep van deze workshops zijn kinderen van 8 tot 12 jaar in kwetsbaarheid of kinderen die wonen in een kwetsbare buurt in Limburg.
De workshops zijn gestoeld op de didactische principes van het spelend en onderzoekend leren. Ze gaan door in de buurt waarin de kinderen wonen en buiten de muren en uren van de school.
Eén workshop maakt gebruik van het educatieve pakket LEGO Education WeDo 2.0, met gebruik van tablets. De tweede workshop zet in op eenvoudige codeervaardigheden met ‘unplugged programmeren’ en ‘OSMO-coding’.
Beide workshops maken gebruik van tablets en vinden plaats gedurende een halve dag op woensdagnamiddag of zaterdag, bewust buiten de schooluren, om het informeel leeraspect te benadrukken. Momenteel zijn er workshops gepland in Beringen, Genk, Heusden-Zolder en Maasmechelen.
"PXL leert kinderen programmeren in hun achtertuin" - Het Belang van Limburg