Net zoals prominente Limburger Stijn Bijnens (LRM), gedeputeerden Igor Philtjens en Frank Smeets en wijlen Steve Stevaert (Van mijnstreek tot wijnstreek, 2009) gelooft Hogeschool PXL dat Limburg onder meer omwille van de klimatologische veranderingen dé Vlaamse wijnprovincie bij uitstek kan worden. Toeristische vermarkting van het wijndomein zorgt hierbij voor een economische meerwaarde.
Daarom organiseerden de studenten van de opleiding Toerisme en Recreatiemanagement van Hogeschool PXL dinsdag een interactief congres over wijntoerisme. Alle derdejaarsstudenten Toerisme uit Vlaanderen hoorden 2 sprekers aan. Spreker Sandra Di Marcantonio van PXL besloot na een reeks van inspirerende buitenlandse voorbeelden van wijntoerisme: “Je moet als bestemming uitgaan van wat je hebt en dat koppelen aan wijn. Op die manier versterkt wijn de aanwezige attractiefactoren.” Frederik Cornelis van wijndomein Marsnil bevestigt deze visie. Hij merkt op dat toeristen de arrangementen, waarbij een bezoek aan een wijndomein gekoppeld wordt aan de attractiva uit de omgeving, erg smaken.
In het interactieve gedeelte van het congres ontwikkelden de studenten in hogeschooloverstijgende groepjes een toeristisch product voor een specifieke doelgroep. De uitbater van het wijndomein was de opdrachtgever die het realiteitsgehalte van de voorstellen beoordeelde. Domein Vilain uit Leut nam zelfs twee studentengroepen voor zijn rekening.
Na de presentatie van de toeristische producten stelde Stijn Maris (wijndomein De Caybergh) dat hij aangenaam verrast was door de bruikbaarheid van de voorstellen. Een uitgewerkt huwelijksarrangement op een wijndomein noemt hij een onverwacht voorbeeld van innovatieve co-creatie. De Limburgse Ans Bohrmann die samen met haar zus wijngaarden in Portugal en in Meursault (Bourgognestreek Frankrijk) uitbaat, vindt de geocaching voor een gezin met pubers een goed én uitvoerbaar idee.
Opleidingshoofd, Agna Thys, wijst in haar slotwoord op het belang van out of the box denken en samen ontwikkelen. “Connecting the dots! Wijndomeinen verbinden met reeds bestaande toeristische initiatieven en dit dan doelgroepgericht vermarkten. Daarin ligt een toeristisch potentieel voor de Limburgse wijnsector.”