De studentenrestaurants van Hogeschool PXL serveren hun maaltijden vanaf vandaag op een andere manier, en op nieuw porselein. Hiermee willen ze studenten en bezoekers op een subtiele manier aanzetten om gezonde alternatieven te kiezen, zonder expliciet de benaming ‘Gezonde voeding’ te gebruiken. ‘Nudging’, heet deze methode en ze komt overgewaaid uit de bedrijfsrestaurants van Google.
“We baseren ons gedrag en onze waarnemingen vaak op automatische reacties, verleidingen waarvan we ons niet altijd bewust zijn. Denk maar aan de automatische reactie waarbij je aan de kassa van de supermarkt nog snel een chocoladereep neemt, gewoon omdat ze daar ligt,” vertelt Rudy Rampelberg, diensthoofd van PXL-Catering. “Met nudging – Engels voor een duwtje geven - gebruiken we deze psychologische techniek om een gezond aanbod te promoten en de afvalberg te verminderen.”
Dit is overigens niet de eerste stap die de studentenrestaurants nemen in het promoten van gezonde voeding. Warme en koude groenten nemen al langer de belangrijkste plaats in in het cateringconcept van PXL, en gratis water in de plaats van frisdrank is ook al jaren een feit. Verder overweegt PXL-Catering een voedselverkeerslicht in te voeren en standaard volkorenbrood aan te bieden. “We gaan de term gezond vermijden, en voeren een suggestiemenu in. Verder gaan we experts vragen aanbevelingen te formuleren om tot een goed resultaat te komen,” besluit Rudy Rampelberg.
Hogeschool PXL baat haar drie studentenrestaurants volledig in eigen beheer uit op de campussen Elfde Linie, Vildersstraat en Diepenbeek.
"VIDEO. Kleinere borden maar niet meer honger in PXL-restaurant" - Het Belang van Limburg