Twee Limburgse ondernemers lanceren een vernieuwend dating concept waarbij 200 singles elkaar in het echt kunnen ontmoeten op een exclusieve locatie in Vlaanderen. De singles zijn vooraf wetenschappelijk gematcht dankzij een samenwerking met experts van Hogeschool PXL die hiervoor zowel een matchmakingmodel als een web-gebaseerde feedbackapplicatie ontwikkelden.
Tinder, Happn, Parship... dating apps zijn alomtegenwoordig en zijn al lang geen taboe meer. Toch vindt niet iedereen zijn gading in de digitale datingwereld en al gauw merken singles dat ze op zoek zijn naar meer dan een oppervlakkige ontmoeting of swipe.
De twee ondernemers achter Singleshift, Brenda Gysens en Ronnie Bernaards leerden elkaar ook kennen via een dating platform. De virtuele chat zag er veelbelovend uit en het hele plaatje leek te kloppen. Tot ze overgingen tot een live ontmoeting… en de liefdesvonk niet oversloeg.
Tijdens hun dates bleek dat ze met dezelfde frustraties en behoeftes zaten en kwamen ze tot de conclusie dat er geen alternatief op de markt bestond waar ze zelf verder nog graag aan zouden deelnemen. Beiden overtuigd dat online dating geen soelaas bood sloegen ze de handen in elkaar om een concept op poten te zetten dat net uitblonk met een persoonlijke toets. En zo werden Brenda en Ronnie geen liefdespartners maar wel zakenpartners. Ze bleven niet bij de pakken zitten en zetten een event voor singles in de wereld waar zij zelf graag aan zouden deelnemen. SingleShift was geboren: een live ontmoetingsevent waar 100 single vrouwen en 100 single mannen elkaar ontmoeten. Elke single gaat in direct gesprek met 36 potentiële kandidaten die vooraf wetenschappelijk aan hem of haar gematcht zijn. Het matchingsysteem werd ontwikkeld samen met de marktonderzoeksexperts van het Expertisecentrum Innovatief Ondernemen van Hogeschool PXL in Hasselt. De onderzoekers van het Expertisecentrum Smart ICT van Hogeschool PXL ontwikkelden een tool om de dates te visualiseren en feedback te verzamelen. Elke SingleShifter vult bij inschrijving een vragenlijst in over zichzelf, waarmee de applicatie dan aan de slag gaat. De eerste editie lanceert meteen twee events: eentje voor de leeftijdsgroep 32 tot 45 jaar en een tweede voor de groep tussen 43 en 55.
“Er bestaan uiteraard heel wat initiatieven voor singles en er zijn veel online virtuele dating mogelijkheden, maar eigenlijk wilden we terug naar ‘de basics’. Die eerste persoonlijke ontmoeting, elkaars energie aanvoelen, de eerste indruk, het oogcontact, een aanraking… zijn tenslotte toch doorslaggevend om te weten of er die speciale klik is met iemand. SingleShift is trouwens zo opgezet dat ongemakkelijke momenten en stiltes worden vermeden. We mikken op een ongedwongen sfeer en gewoon een leuke avond met hopelijk veel fijne ontmoetingen”, zegt Brenda Gysens.
Singleshift wordt georganiseerd in het kasteel van Leeuwergem, een prachtige locatie waar 200 singles worden samengebracht in matchrooms en korte “dates” hebben met hun persoonlijke top 36 matches. Daarnaast ontmoeten ze uiteraard ook alle andere singles tijdens het walking dinner of op de dansvloer achteraf. Singleshift mikt op singles vanuit alle hoeken van Vlaanderen en wil in de toekomst uitbreiden naar één eventlocatie per provincie. De inschrijvingen zijn momenteel open voor beide events op 11 (43-55 jaar) en 18 november (32-45 jaar).
Nieuw datingconcept: ‘Tinder in het echt’" - Het Laatste Nieuws
"Twee Limburgers organiseren Tinder in het echt" - TV Limburg