In haar tiende levensjaar maakt PXL-Music een staat op van de opleiding. Ondertussen vormen meer dan 10.000 klanken — een verhaal, een melodie, een puls, een anekdote of zelfs een beeld — een eclectische soundtrack. De krijtlijnen zoals die destijds werden uitgezet hoor je vandaag doorklinken in het werk van meer dan 200 makers. Het netwerk trilt mee. In de sector fluit een fijne feedback.
De opleiding liet in 2008 een manifest optekenen door Luc Janssen. Er werd in gezworen om ruimte te geven aan studenten. Om te leren out of the box te denken en te handelen. Om hun nieuwsgierigheid te prikkelen. Om internationaal te zijn. En om beleving te bereiken, door in te spelen op momenten en mogelijkheden, door intensief samen te werken, door gevoel te veruitwendigen in geluid, sfeer en genot. De basispijlers van onze Hogeschool PXL (empassie, ondernemingszin en innovatie, internationaal samenwerken en multidisciplinariteit) kregen er extra weerhaakjes. Het was en is de blauwdruk van een opleiding waar we eerst van droomden maar die na 10 jaar - met vallen en opstaan - werkelijkheid is geworden.
En nu? PXL-Music heeft niet de behoefte om achterom te kijken maar wil met het fotoboek Where Are We Now de blik richten op het werkveld, de beste graadmeter van de opleiding. Waar staan wij nu in dat veld? Waar staan onze oud-studenten in dat veld? In het boek geven 30 alumni van PXL-Music een kijk in hun huidige professionele leven. Ze zijn aan de slag als muzikant, muziektechnicus of muziekmanager in de pop- en rocksector. Sommigen kunnen al teren op een aantal jaren ervaring, anderen komen net piepen. Maar het zijn stuk voor stuk professionals die geen landsgrenzen schuwen, platgetreden paden durven verlaten en daarbij beschikken over het nodige vakmanschap om een eigen beroepspraktijk vorm te geven.
Wat zien we? Studenten schrijven in de schoot van de opleiding hun eigen, gepassioneerde artistieke verhaal om het daarna groot te brengen in een multidisciplinaire sector (bijvoorbeeld Charlotte Adigéry met WWWater, Oliver Symons met Warhola, Jan Viggria met The Guru Guru en Dienne en Nelle Bogaerts met Lili Grace en Theater FroeFroe). Studenten zijn ondernemend, denken internationaal en kunnen stage doen op locaties waar ze aanvankelijk alleen maar van droomden (bijvoorbeeld Laurens Decock bij Universal in New York, Laurens Grossen en Koenraad Foesters bij Tarquin Studios in Connecticut, Jasper Wouters bij Soulwax en Klaus Overmeire bij Tuff Gong Studios in Jamaica). Studenten timmeren aan hun eigen weg (bijvoorbeeld Jef Verheijen, Joris Biesmans, Lien Moris, Nikimo Stas, Gaëlle de Craene) of geven mee vorm aan een gevestigde waarde (bijvoorbeeld Tis Daneels bij Anne Teresa De Keersmaeker, Astrid De Sterck en Junior Lambrechts bij Ancienne Belgique, Nathan Leenders bij Phlippo, Maarten Vandenbosch bij Option Media, Simon Lamont bij Gentle Management, Yannick Declerck bij Studio 100). Dertig verhalen… het hadden er ook 200 kunnen en mogen zijn.
Met oprechte trots richten we onze blik op de toekomst.
"“Wij zijn geen prefabschool” - Het Belang van Limburg
"De school waar je wasbord leert spelen" - De Standaard
"PXL-Music, de rockschool die muzikanten effectief aan werk helpt" - De Morgen