Het team van PXL-Music Research verzamelde informatie over meer dan een half miljoen nummers via de online streamingdienst Spotify. Uit de analyse van de "mood" en "energy" van deze songs blijkt dat Ontzieling van Wiegedood het meest boze Belgische nummer op Spotify is. De komende dagen onthullen ze de aanvoerders in de categorieën teder, droevig en opzwepend.
PXL-Music Research verzamelt deze gegevens in het kader van het grotere onderzoeksproject Comfortably Numbers. Onderzoekers Philippe Haldermans, Jonas Kiesekoms en Maarten Elen willen met dit projectdata science technieken toepassen op de Belgische muziekindustrie. Samen met Ancienne Belgique, Clubcircuit en Botanique onderzoeken ze of het aantal bezoekers dat deze organisatoren mogen verwachten op hun events te voorspellen valt. Hiervoor worden gegevens van de organisatoren gecombineerd met openbaar beschikbare data zoals radioplays of streams op Spotify.
Om zijn playlists te verbeteren houdt de streamingdienst Spotify van elk nummer enorm veel gegevens bij. PXL-Music Research dook in deze gegevens. Er vielen 2 parameters op: Mood (hoe positief of negatief is de song?) en Energy (zit er veel of weinig energie in de song?). Uitgezet als twee assen vormen deze twee parameters een veld met vier zones (of kwadranten) waarin elke song een plaats krijgt: teder (positieve stemming, lage energie), opzwepend (positieve stemming, hoge energie), droevig (negatieve stemming, lage energie) en boos (negatieve stemming, hoge energie) (afbeelding kwadranten in bijlage).
Aan de hand van deze parameters werden 27635 Belgische nummers uit Spotify gerangschikt in de categorieën teder, droevig, boos en opzwepend. De song Ontzieling van Wiegedood kwam als meest boze Belgische song uit de bus. In de komende dagen lossen de onderzoekers de aanvoerders in de andere categorieën via de Facebookpagina van PXL-Music. De onderzoekers willen op deze manier de resultaten voorleggen aan muziektheoretici, muzikanten, producers, programmatoren, en liefhebbers om het debat rond playlisting te voeden.
PXL-Music Research verzamelt deze gegevens in het kader van het grotere onderzoeksproject Comfortably Numbers. Samen met Ancienne Belgique, Clubcircuit en Botanique voert het team onderzoek naar data science in de muziekindustrie.
Hiervoor verzamelden ze data over meer dan een half miljoen nummers en meer dan 7000 optredens in België. Met deze cijfers bekijken de onderzoekers momenteel of het succes van toekomstige concerten te voorspellen valt. Bijkomende onderzoeksvragen zijn: welke genres doen het het best in België? Wordt er tijdens metal shows meer bier gedronken dan tijdens een Jazz concert? Trekken frontvrouwen meer volk dan frontmannen? Deze en vele andere vragen vormen de basis voor een voorspellend model. Het ultieme doel: jonge experimentele bands meer speelkansen geven. Als organisatoren langs de ene kant hun risico's beter kunnen inschatten, krijgen ze langs de andere kant meer vrijheid om artistiek buiten de lijntjes te kleuren.
De Expertisecel PXL-Music Research ligt in de schoot van de bacheloropleiding PXL-Music. Onderzoekers Philippe Haldermans, Maarten Elen en onderzoekscoördinator Jonas Kiesekoms willen met dit project data science in de muziekindustrie promoten. Naast data science voeren ze ook onderzoek naar muziekeducatie en immersive music.
Expertisecel PXL-Music Research
""It's ok, all right" (Def Dames Dope) is meest opzwepende Belgische nummer op Spotify" - VRT NWS
"Def Dames Dope meest opzwepende groep op Spotify" - Radio 2 (VRT)
"It's Ok, All Right' van Def Dames Dope is het meest opzwepende Belgische nummer" - De Morgen