UITPAS+, een puntenspaarsysteem voor vrijwilligers, een rondrijdende klerotheek met bakken vol duurzame kleding, een werkset voor buurt- en gemeentewerkers, een ontmoetingsplek voor mantelzorgers… Het zijn maar enkele van de sociaal innovatieve projecten die studenten van PXL-Social Work, de bacheloropleiding sociaal werk van Hogeschool PXL, uitdachten. Op woensdag 28 november werden de projecten tijdens een ‘Battle Pitch’ voorgesteld aan een ruime schare van professionals uit het sociale werkveld.
“Een goede maatschappelijk werker is enorm empathisch en passioneel en gebruikt die kenmerken om dingen in beweging te zetten. Daar draait dit project eigenlijk om”, stelt Roeland Schaeken, praktijklector bij PXL-Social Work.
Veertien weken lang werken laatstejaarsstudenten in team aan een innovatief sociaal project. De ‘Battle Pitch’ is echt de grote test. Daar stellen ze hun ideeën op een entertainende manier à la ‘Belgium’s got talent’ voor aan hun medestudenten én een 40-tal professionals uit het werkveld. Via een app krijgen ze instant feedback. “Daarbij maken ze ook kans op een golden ticket – het engagement van één van de professionals die hen extra ondersteuning aanbiedt bij de verdere uitwerking van hun project. Dat werkt zeer motiverend”, zegt Rachelle Pietras, praktijklector bij PXL-Social Work.
“Met dit initiatief realiseren we op een aantrekkelijke, innovatieve én overtuigende wijze de link tussen onderwijs en onderzoek enerzijds, en onderwijs en het werkveld anderzijds. Het laat onze junior-collega’s (studenten) toe hun competenties in authentieke situaties te ontwikkelen, in verbinding met hun team én het werkveld. ‘Co-creatie’ ten voeten uit.’”, beklemtoont Filip Giraldo, departementshoofd PXL-Social Work.
Professionele bachelor in het Sociaal werk