Te veel zitten is een maatschappelijke kwaal die al begint in het onderwijs. De eerste initiatieven zijn van start gegaan om daar verandering in te brengen.
Hogeschool PXL heeft met bewegend leren geëxperimenteerd in verschillende kleuterscholen en is nu bezig met een proefproject in het lager onderwijs. ‘Onze resultaten zijn in boekvorm uitgebracht en we zien dat meer en meer scholen zich hiervoor interesseren. Leerkrachten proberen ook zelf dingen uit’, zegt Wouter Hustinx, het onderzoekshoofd Onderwijsinnovatie.
De resultaten van het onderzoek tonen vooral aan dat kinderen het fijn vinden om te bewegen en dat hun aandacht voor de leerstof tijdens de oefeningen er niet onder lijdt. ‘Door die prikkels van dat bewegen hebben ze nadien ook meer energie om zich beter te kunnen concentreren op andere taken.’
Wat wel opviel in Boom: het is moeilijker vat te krijgen op de groep dan in een klassikale omgeving. Chaos dreigt sneller uit te breken. ‘Dat kan een drempel zijn voor leerkrachten, maar mits goedgekozen activiteiten valt dat wel mee. We merken dat leerlingen achteraf ook rustiger zijn’, zegt Hustinx.
‘De grootste moeilijkheid is dat onze scholen niet aangepast zijn aan bewegen. In de lagere school zijn die klassieke lesbanken nog alomtegenwoordig. En de klas ombouwen voor één activiteit, dat gebeurt niet.’