Selecteer "Alle cookies accepteren" als u akkoord gaat met het opslaan van essentiële cookies, analytische cookies, marketingcookies en social media cookies. Door op "Cookie-voorkeuren aanpassen" te klikken kan u uw voorkeuren beheren. Cookiebeleid

Essentiële cookies
zijn noodzakelijk voor een normaal bezoek aan de website om puur technische redenen. Aangezien dit een technische noodzaak is, hoeven we u alleen op de hoogte te stellen van deze cookies, en worden ze geïnstalleerd bij het bezoeken van de website.

Analytische cookies
houden bij hoe onze website wordt gebruikt, bijvoorbeeld om het verkeer op de website te meten of hoe vaak een pagina wordt geraadpleegd. We gebruiken deze informatie om de gebruikerservaring en prestaties van onze website en diensten te analyseren. Voor het plaatsen van deze cookies zullen wij uw toestemming vragen.

Marketingcookies
verzamelen informatie om relevante gesponsorde inhoud over onze producten en producten die door derden worden aangeboden te leveren. Ze volgen gebruikers op onze website om op basis van hun voorkeuren advertenties te tonen die relevant en interessant zijn voor onze bezoekers. Deze cookies worden alleen geplaatst met uw toestemming.

Social media cookies
worden gebruikt wanneer u informatie deelt via een deel knop voor social media op onze website, of wanneer u social media content raadpleegt via onze website, bijvoorbeeld bij het bekijken van een Vimeo-filmpje. Voor het plaatsen van deze cookies is uw toestemming vereist.

Cookie-voorkeuren aanpassen

In de media

Hackathon helpt personen met beperking gamen

23/11/2019

Sint Oda en Hogeschool PXL organiseren hackathon en creëren computergames voor mensen met beperking

Op zaterdag 23 november organiseerde Sint Oda in samenwerking met Hogeschool PXL een hackathon in de sporthal van Sint Oda. Die dag gaan verschillende teams de uitdaging aan om computerspelletjes op maat van de zorggebruikers van Sint Oda te ontwikkelen. Mensen met een ernstig meervoudige en matige tot diep verstandelijke beperking.

De term ‘hackathon’ is een samenstelling van ‘hacken’ en ‘marathon’ en is een breed begrip.  Tijdens dit hackathon-event gaan kleine multidisciplinaire groepjes aan tafel om te brainstormen en computerspelletjes op maat van de zorggebruikers van Sint Oda te ontwikkelen.

Bestaand aanbod ontoereikend

“Heel wat van onze gasten spelen erg graag computerspelletjes”, zo vertelt Leen Hulshagen, directeur Innovatie van Sint Oda. “Het laat hen toe om op een interactieve manier hun belevingswereld te vergroten. Jammer genoeg is het aanbod in de markt ontoereikend voor hen. De markt voor dit soort toepassingen is erg beperkt en heel wat bestaande spellen zijn niet geschikt voor onze bewoners. Daarom kwamen we – samen met enkele ouders – op het idee om games te ontwikkelen die volledig tegemoet komen aan hun specifieke noden. In PXL vonden we de gedroomde partner om dit verhaal waar te maken.”

Specifieke casus als uitgangspunt

Een 50-tal deelnemers had zich ingeschreven voor deze bijzondere uitdaging. Onder hen niet alleen studenten, maar ook ouders/familieleden, mensen uit de bedrijfswereld en zorgprofessionals zijn vertegenwoordigd. Zij werden in 8 groepen onderverdeeld, die elk een afzonderlijke casus kregen aangereikt. Zo was er in iedere groep een brede waaier aan expertise en kan iedere groep zijn casus vanuit diverse invalshoeken benaderen.

“’s Ochtends kreeg elke groep een casus om in de loop van de dag verder uit te werken”, licht Leen Hulshagen verder toe. “Elke casus focuste zich op een specifieke zorgvraag. Zo willen we bijvoorbeeld een applicatie maken waarmee de zorggebruiker op eenvoudige wijze zelf zijn eigen mediatheek kan samenstellen en bedienen. Voor een andere persoon willen we een spelapplicatie ontwikkelen, waarmee het mogelijk is om eigen afbeeldingen in te laden. Zo zou een bewoner bijvoorbeeld een memoryspel kunnen spelen met  eigen foto’s. Beelden die voor hem zeer herkenbaar en waardevol zijn. Applicaties die levensvatbaar en breed inzetbaar zijn, willen we achteraf verder ontwikkelen, zodat ook andere zorggebruikers ervan kunnen genieten.”

Op het einde van de dag presenteerde elke groep zijn spel aan een zorgvuldig samengestelde jury die dan feedback gaf op basis van vastgelegde criteria. 

Cocreatie als win-win

Ook voor de studenten van Hogeschool PXL is dit  een unieke kans om de kennis, die ze tijdens hun opleiding vergaarden, meteen ook in de praktijk te toetsen. “Dit initiatief illustreert het authentiek onderwijsmodel van Hogeschool PXL. Onze studenten zoeken samen met zorgprofessionals, ouders en bedrijven naar concrete oplossingen. Ze vertrekken hiervoor vanuit de noden van de bewoners van Sint Oda. Dit is één van de vele multidisciplinaire projecten waar PXL aan meewerkt. We willen dat onze studenten voeling krijgen met andere domeinen , door mee hun schouders te zetten onder duurzame projecten voor een warme samenleving,” aldus Ben Lambrechts, algemeen directeur van Hogeschool PXL.

 

Verschenen

"Specialisten werken aan spelletjes en apps voor Sint-Oda-gasten" - Radio 2 (VRT)

"PXL en Pelts dienstencentrum ontwikkelen games voor mensen met beperking" - Het Belang van Limburg

"PXL en dienstencentrum ontwikkelen games voor mensen met beperking" - Het Nieuwsblad

Contactpersoon

{this.field(title)}

Ben Lambrechts


+32 11 77 55 55

ben.lambrechts@pxl.be