Op zaterdag 23 november organiseerde Sint Oda in samenwerking met Hogeschool PXL een hackathon in de sporthal van Sint Oda. Die dag gaan verschillende teams de uitdaging aan om computerspelletjes op maat van de zorggebruikers van Sint Oda te ontwikkelen. Mensen met een ernstig meervoudige en matige tot diep verstandelijke beperking.
De term ‘hackathon’ is een samenstelling van ‘hacken’ en ‘marathon’ en is een breed begrip. Tijdens dit hackathon-event gaan kleine multidisciplinaire groepjes aan tafel om te brainstormen en computerspelletjes op maat van de zorggebruikers van Sint Oda te ontwikkelen.
“Heel wat van onze gasten spelen erg graag computerspelletjes”, zo vertelt Leen Hulshagen, directeur Innovatie van Sint Oda. “Het laat hen toe om op een interactieve manier hun belevingswereld te vergroten. Jammer genoeg is het aanbod in de markt ontoereikend voor hen. De markt voor dit soort toepassingen is erg beperkt en heel wat bestaande spellen zijn niet geschikt voor onze bewoners. Daarom kwamen we – samen met enkele ouders – op het idee om games te ontwikkelen die volledig tegemoet komen aan hun specifieke noden. In PXL vonden we de gedroomde partner om dit verhaal waar te maken.”
Een 50-tal deelnemers had zich ingeschreven voor deze bijzondere uitdaging. Onder hen niet alleen studenten, maar ook ouders/familieleden, mensen uit de bedrijfswereld en zorgprofessionals zijn vertegenwoordigd. Zij werden in 8 groepen onderverdeeld, die elk een afzonderlijke casus kregen aangereikt. Zo was er in iedere groep een brede waaier aan expertise en kan iedere groep zijn casus vanuit diverse invalshoeken benaderen.
“’s Ochtends kreeg elke groep een casus om in de loop van de dag verder uit te werken”, licht Leen Hulshagen verder toe. “Elke casus focuste zich op een specifieke zorgvraag. Zo willen we bijvoorbeeld een applicatie maken waarmee de zorggebruiker op eenvoudige wijze zelf zijn eigen mediatheek kan samenstellen en bedienen. Voor een andere persoon willen we een spelapplicatie ontwikkelen, waarmee het mogelijk is om eigen afbeeldingen in te laden. Zo zou een bewoner bijvoorbeeld een memoryspel kunnen spelen met eigen foto’s. Beelden die voor hem zeer herkenbaar en waardevol zijn. Applicaties die levensvatbaar en breed inzetbaar zijn, willen we achteraf verder ontwikkelen, zodat ook andere zorggebruikers ervan kunnen genieten.”
Op het einde van de dag presenteerde elke groep zijn spel aan een zorgvuldig samengestelde jury die dan feedback gaf op basis van vastgelegde criteria.
Ook voor de studenten van Hogeschool PXL is dit een unieke kans om de kennis, die ze tijdens hun opleiding vergaarden, meteen ook in de praktijk te toetsen. “Dit initiatief illustreert het authentiek onderwijsmodel van Hogeschool PXL. Onze studenten zoeken samen met zorgprofessionals, ouders en bedrijven naar concrete oplossingen. Ze vertrekken hiervoor vanuit de noden van de bewoners van Sint Oda. Dit is één van de vele multidisciplinaire projecten waar PXL aan meewerkt. We willen dat onze studenten voeling krijgen met andere domeinen , door mee hun schouders te zetten onder duurzame projecten voor een warme samenleving,” aldus Ben Lambrechts, algemeen directeur van Hogeschool PXL.
"Specialisten werken aan spelletjes en apps voor Sint-Oda-gasten" - Radio 2 (VRT)
"PXL en Pelts dienstencentrum ontwikkelen games voor mensen met beperking" - Het Belang van Limburg
"PXL en dienstencentrum ontwikkelen games voor mensen met beperking" - Het Nieuwsblad