Selecteer "Alle cookies accepteren" als u akkoord gaat met het opslaan van essentiële cookies, analytische cookies, marketingcookies en social media cookies. Door op "Cookie-voorkeuren aanpassen" te klikken kan u uw voorkeuren beheren. Cookiebeleid

Essentiële cookies
zijn noodzakelijk voor een normaal bezoek aan de website om puur technische redenen. Aangezien dit een technische noodzaak is, hoeven we u alleen op de hoogte te stellen van deze cookies, en worden ze geïnstalleerd bij het bezoeken van de website.

Analytische cookies
houden bij hoe onze website wordt gebruikt, bijvoorbeeld om het verkeer op de website te meten of hoe vaak een pagina wordt geraadpleegd. We gebruiken deze informatie om de gebruikerservaring en prestaties van onze website en diensten te analyseren. Voor het plaatsen van deze cookies zullen wij uw toestemming vragen.

Marketingcookies
verzamelen informatie om relevante gesponsorde inhoud over onze producten en producten die door derden worden aangeboden te leveren. Ze volgen gebruikers op onze website om op basis van hun voorkeuren advertenties te tonen die relevant en interessant zijn voor onze bezoekers. Deze cookies worden alleen geplaatst met uw toestemming.

Social media cookies
worden gebruikt wanneer u informatie deelt via een deel knop voor social media op onze website, of wanneer u social media content raadpleegt via onze website, bijvoorbeeld bij het bekijken van een Vimeo-filmpje. Voor het plaatsen van deze cookies is uw toestemming vereist.

Cookie-voorkeuren aanpassen

In de media

Hogeschool PXL ontwikkelt “hoe gaat het met je”-app voor leerlingen

25/09/2019

Uit de resultaten van het SIGMA-onderzoek van KULeuven blijkt dat meer dan 40% van de Vlaamse jongeren kampt met milde tot matige psychische problemen en dat snel ingrijpen in de vroege puberteit belangrijk is om verdere problemen te voorkomen. Hogeschool PXL heeft ook oog voor het welbevinden van leerlingen en ontwikkelde daarom een “hoe gaat het met je”-app voor leerlingen.

De app is bedoeld om het welbevinden van leerlingen in de eerste graad van het secundair onderwijs in kaart te brengen. Leerlingen krijgen 5 keer per schooljaar een vragenlijst voorgeschoteld in de app. De vragen peilen naar hun welbevinden: voelen ze zich goed in de klas, voelen ze zich voldoende sociaal verbonden, kunnen ze terecht bij de klasleraar, etc. De individuele resultaten gaan enkel en alleen naar de leerlingenbegeleider, en enkel en alleen als de leerling hiermee instemt. De leerlingenbegeleider krijgt onmiddellijk een analyse van de resultaten te zien op een portaal en kan op basis van die resultaten inspelen op mogelijke dalingen van het welbevinden van een individuele leerling, een klas of een school. De app kan ook drempelverlagend werken voor leerlingen die een hulpvraag hebben.

De app wordt geflankeerd door een toolkit voor leerlingenbegeleiders die hun interventies kan onderbouwen.
De onderwijsinspectie heeft ook meer en meer aandacht voor het schoolse beleid rond het welbevinden van de leerlingen. Een app als ‘Appwel’ is wat het onderwijs van vandaag nodig heeft.

“11 Limburgse secundaire scholen zitten momenteel in een testronde van het project. Tijdens infosessies merken we dat de interesse van directies, leraren, leerlingen en ouders is groot,” zo stellen onderzoekers en lerarenopleiders Hanne Luts en Lies Hamal vast.
“Studenten van de lerarenopleiding voor het secundair onderwijs zullen ook allemaal met de app en de toolkit leren werken,” aldus het departementshoofd van PXL-Education Marc Hermans.

Door in te spelen op de huidige technologie, een vroege signalering van psychische problemen bij jongeren en een snelle, laagdrempelige aanpak van de problemen hoopt ‘Appwel’ het verschil te kunnen maken voor elke leerling.

 

Verschenen

 

Contactpersoon

{this.field(title)}

Ben Lambrechts


+32 11 77 55 55

ben.lambrechts@pxl.be