Vanaf september kunnen marketing- en communicatieprofessionals een postgraduaat Digitale Storytelling volgen. PXL en Mediahuis, uitgever van Het Belang van Limburg, Het Nieuwsblad, De Standaard en Gazet van Antwerpen, helpen zo om de digitale transformatie binnen de sector te versnellen. Het postgraduaat wordt een denk- en doe-opleiding van 25 avonden die de cursisten de nodige inzichten aanreikt en skills aanleert om met de communicatiemiddelen van vandaag hun verhaal te vertellen.
“Digitaal is een adjectief dat overbodig is geworden.” Het is een citaat van Belgsiche tech-ondernemer en auteur Peter Hinssen. Hij doelt daarmee op het feit dat de wereld rondom ons steeds digitaler wordt en dat digitaal gewoon de standaardnorm is vandaag. Ook voor marketing- en communicatieprofessionals. Het probleem is echter dat de digitale evolutie in die sector in het bijzonder ontzettend snel gaat. Dat zorgt ervoor dat professionals steeds vaker het gevoel hebben achter de trein aan te hollen. Ze missen fundamentele vaardigheden om hun job naar behoren te kunnen blijven uitoefenen. Denken we maar aan de opkomst van videocommunicatie, adverteren via sociale media, nieuws verspreiden via podcasts of het inzetten van drones om exclusieve beelden te schieten.
“Dit postgraduaat wil deelnemers empoweren. Het wil mensen zelf de inzichten en tools aanreiken om zich te profileren via digitale kanalen. Want al te vaak botsen mensen op de grenzen van hun competenties. Ze willen zichzelf of hun organisatie nog steeds op de kaart zetten, maar het wordt voortdurend complexer om uit te maken hoé ze dat vandaag de dag moeten aanpakken. Met dit postgraduaat vullen we die leemte,” zegt Jordy Hex, coördinator van dit postgraduaat aan Hogeschool PXL.
Win-win
Om het postgraduaat een nog stevigere praktische invulling te geven wordt er samengewerkt met Mediahuis. De medewerkers van Mediahuis staan immers middenin de digitale transformatie. Mediahuis wil enerzijds de eigen mensen nog beter wapenen voor de wereld van morgen en anderzijds de expertise die zij vandaag al hebben, delen met de cursisten. Zo is er binnen Mediahuis vandaag al een drone-journalist aan de slag, zetten de nieuwstitels volop in op podcasts en verrijken journalisten hun stukken met video.
“De digitale transformatie van onze nieuwsmerken en de kennis die onze medewerkers nodig hebben om dit mogelijk te maken, is cruciaal voor onze organisatie. Dat we deze opleiding samen met Hogeschool PXL kunnen organiseren is zowel een meerwaarde voor onze eigen mensen als voor de cursisten. De kennisuitwisseling maakt iedereen slimmer en helpt met de professionalisering van onze digitale professionals,” aldus Dominic Stas, directeur-uitgever regionale nieuwsmedia van Mediahuis.
Start: 2 oktober 2019
Duur: 25 woensdagavonden van 18u30 tot 21u30
Locatie: bij Hogeschool PXL en bij het Mediahuis Limburg
Inschrijven: via www.pxl.be
Kostprijs: 1250 euro excl. btw
Max 25 inschrijvingen.
https://pub.be/nl/hogeschool-pxl-en-mediahuis-lanceren-postgraduaat-digitale-storytelling/