Voor veel studenten breekt na de examens een welverdiende vakantie aan, maar niet voor iedereen. Studenten die hun studies combineren met een eigen bedrijf kunnen nu hun aandacht volledig op hun klanten richten. Aan Hogeschool PXL noteerden ze dit academiejaar een sterke groei van het aantal student-ondernemers. Afhankelijk van het specifieke statuut loopt die stijging op tot bijna 70 procent.
Een 150-tal studenten aan Hogeschool PXL oefent een zelfstandige activiteit uit of heeft plannen in die richting. Ongeveer een derde zet tijdens de studies tijdens ook effectief de stap naar een eigen onderneming. Hier meet de Limburgse hogeschool een stijging van bijna 70 procent. “Relatieve cijfers,” weet algemeen directeur Ben Lambrechts, “want door de vele initiatieven binnen onze hogeschool is ondernemerschap bij onze studenten moeilijk meetbaar. We leveren al jaren inspanningen om entrepreneurship aan te moedigen. Via PXL-UHasselt StudentStartUP geven we faciliteiten aan student-ondernemers, begeleiden we studenten die denken of dromen van een eigen onderneming, en proberen we andere studenten te inspireren. Daarnaast zijn we enkele jaren geleden gestart met een allround opleiding Bedrijfsmanagement met ondernemerschap in de kern van het programma. Van de 250 studenten in deze richting denkt het leeuwendeel aan een eigen zaak. En ook in andere opleidingen komt ondernemerschap aan bod via small business projects in samenwerking met Vlajo, zoals miniondernemingen maar dan in het hoger onderwijs.”
Dat er meer studenten voor ondernemerschap kiezen is een positieve evolutie. Ben Lambrechts: “De overheid heeft de financiële voorwaarden voor student-ondernemers aantrekkelijk gemaakt, de economische conjunctuur is gunstig en jongeren komen meer en meer in contact met inspirerende voorbeelden van leeftijdsgenoten. Ondernemen is hip en the sky is the limit: dat gevoel leeft bij veel van onze studenten.”
“Dat we zoveel studenten kunnen inspireren komt ook dankzij een sterk netwerk in Limburg. Met initiatieven als Voka Bryo, Pitch Please, Limburg Startup (LSU) en onze vele partners, incubatoren en organisaties is onze provincie uitgegroeid tot een echt ecosysteem voor startups en scale-up. Jongeren vandaag leren enorm veel van ondernemers. En ondernemerscompetenties zijn niet alleen belangrijk voor starters. Bedrijven zijn ook steeds meer op zoek naar intrapreneurs, werknemers die net als een ondernemer problemen kunnen aanpakken en oplossingen zoeken,” aldus Ben Lambrechts.
Snoezeldoos
Eén van die inspirerende voorbeelden is Charlotte Feyaerts, een studente uit de PXL-lerarenopleiding. Zij ontwikkelde een ‘snoezelbox’ voor kleuterklassen en kindercrèches, een mobiel, opvouwbaar rustplekje voor kleine kinderen die in een klas of speelruimte vol prikkels even nood hebben aan een afzonderingsmoment.
Charlotte Feyaerts: “We willen dat kleuters zich goed voelen in een klas vol prikkels. Een oplossing daarvoor is snoezelen. Daarom ben ik nagegaan hoe ik een snoezelruimte in de klas kan gaan inrichten, voor alle kleuterleeftijden en wat het effect is op hun welbevinden en betrokkenheid. Ik ben zowel zintuigelijk als sociaal – emotioneel aan de slag gegaan en dat met enkel kosteloos materiaal. Hierover heb ik een handleiding geschreven voor leerkrachten die momenteel al gebruikt wordt”.
Meer dan de helft van de studenten die bij PXL-UHasselt StudentStartUP worden begeleid, volgt een niet-economische opleiding. Zo ook Charlotte: vanuit haar opleiding en passie wist ze heel goed wie haar doelgroep was en aan welke eisen en behoeften haar product moest voldoen, maar businessdenken, go-to-marketstrategie en omzetberekeningen waren voor haar minder bekend terrein. Vanuit StudentStartUP kreeg ze hierin de eerste begeleiding en werd ze voor doorgedreven coaching doorverwezen naar het Voka Bryo StandUp-traject. Van de 20 studenten die dit jaar bij Voka in dat traject gestart zijn, waren er 17 van Hogeschool PXL.”
Lithopic
Wat begon onder de vleugels van Vlajo begon als een Small Business Project of studentenonderneming groeit door tot een echte onderneming. Ine ging met haar project naar medestudent Jelle Degeest en samen klopten ze aan bij PXL-UHasselt StudentStartUP. Jelle heeft in het verleden al met succes deelgenomen aan tal van internationale ondernemingswedstrijden. Door hun kennis te bundelen en met de tips vanuit StudentStartUP zijn ze op weg om hun klantenbestand fors uit te breiden.
Met de LithoCases heeft Lithopic het perfecte geschenk voor elke gelegenheid. Foto’s worden 3D geprint op een mooie witte plaat. Het reliëf zorgt voor een uniek effect wanneer het licht van de kader is ingeschakeld. De uit plexiglazen cases zorgen voor een prachtig zwart-wit design. Verder geven ledlampen de perfecte hoeveelheid licht, waardoor de foto’s letterlijk tot leven komen. Website: https://arneque.wixsite.com/website
Remorquable
Wout Trippaers heeft de ondernemersmicrobe van thuis meegekregen. Begin dit academiejaar klopte hij aan bij StudentStartUP met zijn businessplan. Door zijn gedrevenheid kreeg hij een gratis seat op de Corda Campus. Vanuit die plek begon Wout zijn onderneming Remorquable verder uit te bouwen. Remorquable verhuurt bedrukte aanhangwagens. Die zijn zeer praktisch in gebruik en vormen een opvallende manier om reclame te maken. Daarnaast biedt Remorquable overige reclamediensten aan zoals textielbedrukking, websites en grafische vormgeving. In 2019 startte Wout samen met collega Bas Van Dijk een VOF op. Nu het bedrijf officieel gelanceerd is, kan de prospectie naar extra klanten van start gaan.
Website: https://www.facebook.com/pg/RemorquaB
"Sterke groei van student-ondernemers aan Hogeschool PXL" - Het Laatste Nieuws