Op 12 maart werd de eerste lockdown afgekondigd, de dag nadien afficheerden talloze restaurants op hun website een afhaaldienst om het te verwachten verlies te compenseren. Toen ons land begin deze maand voor de tweede keer gedeeltelijk op slot ging en zelfs sterrenchefs online gerechten aanboden, kwam Luc Theuwis op het idee om een take-away voor kunst te lanceren. ‘Om eerlijk te zijn: het was als grap bedoeld’, zegt de 65-jarige kunstverzamelaar, die galeries heeft in Genk en Brussel. ‘Ik noemde het licht ironisch afhaalkunst, een substantief met een pejoratieve, devaluerende bijklank. Als je een kunstwerk koopt, moet je dat kunnen zien en erover praten met de kunstenaar of de galeriehouder. Het was eerder een knipoog met de achterliggende gedachte dat corona de kunstwereld niet klein mocht krijgen. Daarom zette ik een soort artistiek weekmenu op mijn website met appetizers, hors-d’oeuvres, suggesties van de chef en desserts als onderverdeling. Tot mijn verbazing bleek die gekke inval aan te slaan.’
Tien procent van de opbrengst schenkt u aan het Supportteam Rouwbegeleiding Corona van Hogeschool PXL.
’Mijn echtgenote werkt in een rustoord. Tijdens de eerste lockdown hoorde ik vreselijke verhalen. Via Hogeschool PXL stootte ik op een project van psychotherapeute Lies Scaut, die een team van rouwbegeleiders samenstelde om psychische bijstand te verlenen aan hulpverleners en nabestaanden van coronadoden. Ik vond dat zo’n waardevol initiatief, dat ik niet aan de kant wilde blijven staan.’