School in de zomer, da’s anders dan tijdens het jaar. Leraren probeerden tijdens de zomerschool nieuwe werkvormen en insteken uit. Of ze werkten op een andere manier samen met collega’s. Klasse vroeg 3 leraar-vrijwilligers welke ideeën ze meenemen naar hun dagelijkse klaspraktijk.
Lore Dumoulin, student lerarenopleiding lichamelijke opvoeding aan Hogeschool PXL, begeleidde enkele sportnamiddagen bij PXL Summer School. Daar kunnen studenten of werkenden die een nieuwe studie aanvangen hun kennis van bepaalde vakken bijspijkeren.
“We vroegen de deelnemers vooraf welke sporten ze elke namiddag wilden doen. Ze waren heel benieuwd naar spikeball, waarbij je de bal op een trampoline laat stuiteren. Honkbal speelden ze liever dan voetbal. We luisterden naar hen en zochten het materiaal via Sport.Vlaanderen. Later wil ik ook mijn leerlingen inspraak geven en laten kiezen hoe we een lesdoel invullen, om ze extra te motiveren.”
“Als leraar volg je het leerplan, maar de leerplandoelstellingen zijn vrij algemeen. Balvaardigheid kan je met volleybal of basketbal oefenen maar ook met nieuwe sporten als spikeball en pinball. Vernieuwend werken is ook leuker voor jezelf.”
“Samen met de 2 andere monitoren, verdeelde ik de groep in 3. Elk team beoefende een andere sport en schoof na een tijd door. Dat is iets tijdrovender op het moment zelf, vergt wat meer voorbereiding en meer opruimwerk achteraf, maar het rendeert: het bracht afwisseling en schwung in de les, die 2 uur duurde.”
“Lessen ontwerpen met 2 andere monitoren vond ik heel verrijkend: na een brainstorm werk je je idee uit vanuit verschillende perspectieven. Door dat strakke lesontwerp verdeelden we het werk vrij vlot de dag zelf. We maakten samen fouten en leerden daaruit. Samenwerken met andere (L.O.-)leraren biedt veel voordelen. Bij co-teaching krijg je bijvoorbeeld feedback van elkaar, niet alleen van je leerlingen. Je kan sport ook makkelijk combineren met leerstof van andere vakken, waardoor je meteen ook het bewegingstekort bij jongeren aanpakt. Tijdens onze lessen ‘didactisch atelier’ sporen de docenten ons dan ook aan om vakoverschrijdende elementen toe te voegen aan onze les. Dat neem ik zeker mee!”
https://www.klasse.be/235615/wat-nemen-leraren-zelf-mee-uit-de-zomerschool/