Eind deze week begint de advent. Oorspronkelijk een christelijk gebruik waarbij elke week een kaars wordt aangestoken om af te tellen naar Kerstmis. Maar de kaarsen worden meer en meer vervangen door andere producten. Zo bestaan er tegenwoordig adventskalenders met zeepjes, sokken, thee, hondenkoekjes of zelfs seksspeeltjes. Onderzoeker retail-innovatie Hermien Raedts van Hogeschool PXL legt uit waarom veel mensen zo dol zijn op adventskalenders.
Vanaf een paar weken voor Kerstmis worden we ieder jaar om de oren geslagen met de meest uiteenlopende adventskalenders. De typische kartonnen kalenders met 24 of 25 luikjes waar iedere dag een chocolaatje achter verstopt zit, tot aan Kerstmis, bestaan al lang.
Maar de laatste jaren springen steeds meer merken en winkelketens mee op die kar om hun producten aan te prijzen. Vooral snoep- en speelgoedmerken zijn fan, maar ook producenten van schoonheidsproducten doen gretig mee.
Hermien Raedts is lector bedrijfsmanagement en onderzoeker retail-innovatie aan Hogeschool PXL in Hasselt. Zij ziet verschillende verklaringen voor de populariteit van de moderne adventskalenders.
"In de nasleep van de coronacrisis en na alle energiecrisissen willen mensen nog meer tijd en geld vrijmaken voor beleving. Met zo'n adventskalender creëer je elke dag een warm, klein geluksmomentje samen met je gezin", redeneert Raedts. "Er zijn zoveel verschillende opties dat je ook de kalenders van je kinderen of je partner mee kunt ontdekken."
Na de coronacrisis en na alle energiecrisissen willen mensen nog meer tijd en geld vrijmaken voor beleving
Hermien Raedts, lector bedrijfsmanagement Hogeschool PXL