Er beweegt veel in het onderwijs. En al zijn het doorgaans veeleer de (grote) uitdagingen die de aandacht wegkapen − zoals heel recent het onderzoek over de daling van het leesniveau van kinderen − zijn er ook nog heel wat andere ontwikkelingen die de moeite waard zijn om dieper op in te gaan. Dat doen we dan ook tijdens de Terugkomdag Erfgoedweek op 2 juni.
Vanzelfsprekend blikken we tijdens die 'terugkom'-dag eerst terug op de voorbije Erfgoedweek. Hét hoofddoel van die week? Leerkrachten samen met hun leerlingen van cultureel erfgoed laten proeven. Hiertoe trokken heel wat erfgoedmedewerkers als Erfgoedklasbak naar diverse scholen verspreid over Vlaanderen en Brussel. Wat zijn hun ervaringen? Mogen we opnieuw van een succes spreken? We zoeken het samen uit aan de hand van de evaluaties die FARO uitvoerde, en gaan het gesprek aan met de Erfgoedklasbakken zelf.
Els Vinckx en Sarina Wijnen (GO! A-Maze innovatief secundair onderwijs en Hogeschool PXL) laten ons meekijken in het reilen en zeilen van het secundair onderwijs. Wat kunnen de sleutelcompetenties betekenen voor onze educatieve praktijk? Hoe wordt het platform Smartschool ingezet? En hoe kunnen leerkrachten (en wij) omgaan met de canon van Vlaanderen die zo actief naar hen wordt gepromoot?
https://faro.be/blogs/hildegarde-van-genechten/erfgoed-en-onderwijs-zo-bent-u-weer-mee