Genk -
Benieuwd naar de Limburgse klank van morgen? Rep je dan op 9 december naar de derde Limburgse finale van Sound Track in C-mine Genk. Alvast dit: de selectie is enorm divers, maar vooral: het niveau ligt ontzettend hoog. Wij polsten naar de verwachtingen bij de laureaten.
Genre: Synthrock-’n-roll
Quote van de jury: “Goeie energie. De Limburgse Suicide!” (Dijf Sanders)
In het kort: Michiel Ritzen (26) uit Bilzen geeft als psycholoog gratis hulpverlening aan jongeren. Maar hij is ook de bezieler van Affaire, een duo samen met zijn kameraad Nick Caers. “We kennen elkaar al sinds we 13 zijn, speelden samen als drummers.” De vergelijking van de jury met Suicide snappen we: het is elektronisch, maar tegelijkertijd ook erg rock-’n-roll, zeker qua stem. “Suicide en zanger Alan Vega zijn zeker en vast een grote inspiratiebron”, zegt Michiel (zang/gitaar). “De stem van Vega heeft iets van een oerkracht. Ik zie Affaire als een rock-’n-roll band, maar dan een met ook elektronica.”
Genre: neo-soul
Quote van de jury: “Heel muzikaal, wil ik meer van horen!” (Bryan MG)
In het kort: Alias van Xander Van der Jeugt (21), afkomstig uit Gent maar residerend in Hasselt. Hij studeert singer-songwriter/zang aan PXL Music. “Aslova is een soloproject. Ik heb alle muziek gemaakt en laat die live meelopen als ik zing. Later wil ik er wel een echte band rond bouwen. Ik heb een tijdje poppy dingen gemaakt, maar toen ik begon te luisteren naar hiphop, soul en r&b voelde ik dat ik dat wel héél erg aangenaam vond om te doen.” Zijn kansen in de finale? “Ik maak altijd wel ergens een kans, maar ik zie nog enorm groeipotentieel bij ISE en zou verbaasd, ja zelfs teleurgesteld zijn, als Madd9 niet bij de winnaars zit.”
Genre: funky, poppy hiphop
Quote van de jury: “Producties klinken goed, goed gemixt ook. Benieuwd naar future moves!” (Lefto Early Bird)
In het kort: Madd9 is de artiestennaam van Quintin Beurskens (20) uit Bilzen. Hij studeert aan PXL Music elektronica. Zijn verhaal begint bij de dood van … Michael Jackson. “Ik was zeven, acht jaar en hoorde de hele tijd zijn muziek op de radio. Ik vroeg mijn pa wie hij was, en hij liet me zijn moonwalk zien en de clip van Billie Jean. Een week later kon ik zelf moonwalken. Lange tijd ben ik danser geweest, een keer Belgisch Kampioen. Ook nog eens muziek maken leek me een verre droom, maar ik slaagde voor een toelatingsproef en begon beats te creëren. Tot ik mijn beste maat leerde kennen, die nu als producer Preyas de beats maakt: next level shit.” Madd9 begon te rappen en te zingen en verzorgt momenteel het voorprogramma van Coely. “Ze is een mentor én een mama. Toen ze me de eerste keer zag, verschrok ze omdat ik een white boy ben (lacht). De eerste show was voor een volle AB. Een test, maar dat ging me goed af omdat ik al ervaring met publiek heb als danser.”
Genre: punk, hiphop
Quote van de jury: “Ruw en eerlijk! Rage Against The Machine in kinderschoentjes” (Dijf Sanders)
In het kort: Een van de winnaars van de vorige editie was Monks: het elektronisch project van Daan Claes (23) uit Hasselt. Nu is hij er weer bij, als zanger van Steve, een hard trio dat punk en hiphop combineert. De naam verwijst niet naar Steve Albini, maar naar een paard op vakantie. ’t is maar dat je dat weet. “Op PXL Music speelde ik samen met Leonard (Langbeen, nvdr.) - een goeie bluesgitarist - en punkliefhebber Jef (Krieckemans, nvdr.). Het werkte pas echt toen ik begon te zingen. Ik kan wel alleen maar roepen en rappen.” As we speak heeft het trio drie singles opgenomen. “Later volgen er nog drie, en dat moet dan een EP worden volgend jaar.”
Genre: elektronisch, dance
Quote van de jury: “Rauwe, vuile energie, onbelemmerd en vrij” (Dijf Sanders)
In het kort: SUNA is het project van Quinten Godts (24) uit Genk die op PXL Music zijn podiumkompanen Nick Caers (26, zie ook Jack Vamp en The Haunted Youth) en Arne Kenis (25) leerde kennen. Het triumviraat levert live een opzwepende mix af van 90’s rave met wereldse invloeden. “Ik vind op ritmisch én melodisch vlak inspiratie in muziek uit Afrika, India en Latijns-Amerika”, zegt Quinten. “En met ravemuziek ben ik opgevoed. SUNA wil wat tegengewicht bieden aan techno, dat een typische four to the floor beat heeft. SUNA toont aan dat er meer is dan dat.” Het resultaat klinkt tegelijkertijd wild én warm. “Ik denk dat de muziek een vertaling is van wat er in mijn hoofd omgaat: ik ben nogal opgefokt. Maar die wereldinvloeden counteren dat met warmte.”