“We zoeken met de Universiteit Hasselt ook uit hoe we mensen met een onderwijsdiploma die elders aan de slag zijn, kunnen motiveren om les te geven”, zegt coördinerend directeur Tom Cox.
Maar dat zou nog voor de zomer in orde moeten komen, zodat de scholen hier ook in september mee kunnen starten. “Die proeftuinen worden geregeld via een voorstel van decreet, dus via het parlement”, zegt Vlaams Parlementslid Karolien Grosemans (N-VA), voorzitter van de commissie Onderwijs. “Dat gaat sneller. De Raad van State zou zich daar op 15 juni over buigen en we hopen het een week later rechtstreeks door de plenaire te krijgen.”
Flexibele loopbaan
De lijst aan projecten die de scholengemeenschap heeft ingediend, is lang. Een opvallend project gaat over een “flexibele loopbaan” waarbij leerkrachten vakken kunnen geven buiten hun bekwaamheidsbewijs of in een andere school. Omdat ze even uitgekeken zijn op de ene school of omdat ze expertise willen binnenbrengen in een andere school. Een ander opvallend voorstel gaat over – weliswaar vrijwillig – meer uren lesgeven.
Voor een aantal projecten werkt de scholengemeenschap samen met de Limburgse hogescholen PXL, UCLL en met de Universiteit Hasselt. Zoals voor het duaal leren voor leerkrachten in spe. Vanaf het tweede opleidingsjaar worden studenten begeleid door de scholengemeenschap. Vanaf het derde jaar worden ze gekoppeld aan één school. Een systeem dat al toegepast wordt in Kindsheid Jesu maar dat wordt uitgebreid naar de andere scholen van de gemeenschap.
Vragenlijst
Groot probleem in het onderwijs is dat bijna vier op de tien leerkrachten in het secundair onderwijs al in de eerste vijf jaar van het lesgeven afhaken. “We willen nu uitzoeken hoe we hen kunnen motiveren om toch weer in het onderwijs aan de slag te gaan ”, zegt Tom Cox die daarvoor de hulp heeft ingeroepen van Katrien Struyven, directeur van U-RISE, het educatief onderzoekscentrum van de UHasselt.