De dingen waarover we babbelen op een terras, bij een koffie of een glas wijn. Het leven en wat ons bezighoudt. In deze blog wil ik er een plaats aan geven.
Mij niet bellen!
Waarom houden boomers zo van bellen? Deze millennial ergert zich in stilte aan dat opdringerige gedrag. Hier zijn enkele telefoon-etiquettetips om de generatiekloof te dichten.
Als je niet graag belt, moet je eigenlijk geen journalist worden. Keer op keer moet ik mij vermannen om een expert in wat-weet-ik-allemaal op te bellen. Angstzweet. De drang om weg te lopen en nooit meer terug te keren. Komaan zeg, als je stoort, pakt die mens heus zijn telefoon niet op. Uiteindelijk bedacht ik een tjevenoplossing: eerst stuur je een kraakhelder sms’je, dan laat je de telefoon kort overgaan, tot die persoon terugbelt. Of niet. De opluchting als iemand niet terugbelt, dat is haast even zalig als een afspraak die afgezegd wordt. Is dat herkenbaar?
Bellen is egoïstisch
Volgens communicatie-onderzoek stelt 40 procent van de 16- tot 30-jarigen telefoongesprekken uit. Ik ben dus heus niet de enige millennial met bel-angst. Een jonge collega bekende gisteren nog dat ze een jaar niet met haar kat naar de dierenarts was geweest, omdat ze ‘geen online contactformulier kon vinden – en dus moest bellen’. Aan de hogeschool PXL geven ze zelfs cursussen om de ‘vaardigheden van het bellen onder de knie te krijgen’. Waarom zou ik?