Uitzonderlijk zullen vijf Belgische onderwijsinstellingen de handen ineenslaan om concrete bedrijfsvraagstukken te beantwoorden. Studenten van Howest, Universiteit Gent, Karel de Grote-Hogeschool, Hogeschool PXL en Thomas More zullen samenwerken aan verschillende zakelijke projecten en interdisciplinaire teams vormen om zo samen tot het beste resultaat te komen.
Maarten Thiry, Hoofd Marketing & Sales-programma’s bij PXL, legt uit: “Studenten van verschillende onderwijsinstellingen en met diverse expertise, variërend van netwerkeconomie tot marketing en communicatie, werken samen aan meerdere business cases in samenwerking met FTI, delaware en haar klanten. Een van onze projecten richt zich op ‘homespitals’: het doel van de studenten is om de toegankelijkheid van medische zorg te verbeteren en de werkdruk op zorgverleners te verlichten. Het proces begint met een team dat marktonderzoek uitvoert om de verschillende uitdagingen in de gezondheidszorg te identificeren. Daarna briefen zij een ander studententeam om een businessvoorstel te ontwikkelen dat één van deze specifieke uitdagingen aanpakt. Vervolgens worden de bevindingen gedeeld met team van marketingstudenten: zij moeten op hun beurt een strategisch plan voor de voorgestelde oplossing creëren.”
Het ontdekken van een levensvatbaar bedrijfsconcept en het ontwikkelen van een marketingstrategie zijn essentiële stappen, maar deze alleen garanderen geen succes. Een goed doordacht idee vereist een uitgebreid communicatieplan om het bijbehorende product of dienst effectief te promoten. Als laatste stap in het proces zullen studententeams een creatieve campagne ontwikkelen die verschillende raakpunten beslaat, met als doel de bekendheid van het aangeboden product of dienst te vergroten.