Een werkweek van 38 uur, meer aandacht voor startende leraren en een extra vergoeding voor leraren die werken op scholen met grote uitdagingen. Dat zijn slechts drie van de 70 aanbevelingen uit het nieuwe rapport van de Commissie van Wijzen. Dat is een groep van experts en leraren die zich maandenlang gebogen hebben over de problemen in het onderwijs. "Het rapport is een duidelijke voorzet, nu aan onderwijs en politiek om ermee aan de slag te gaan”, klinkt het.
Aandacht voor startende leraren en extra vergoedingen
Ook de startende leraren krijgen meer aandacht in het rapport van de commissie. Dat is broodnodig, vindt voorzitter Dirk Van Damme, want jong talent wordt te vaak "voor de leeuwen gegooid", waardoor er snel wordt afgehaakt.
Een andere manier van omgaan met jong talent zou de oplossing moeten zijn om ervoor te zorgen dat er geen uitstroom is. "Geef startende leraren alle kansen om in de job te groeien", dat is de boodschap. Met een inductiejaar, een volledig betaald leer-werk-traject om competenties op de werkvloer te verwerven, kan een startende leraar bovenop het diploma ook een beroepslicentie behalen.
"Dat zorgt wel voor extra geruststelling en minder stress na het afstuderen", zegt Birte Grongé. Ze is een werkplekstudent en zit in het laatste jaar van haar lerarenopleiding in de Hogeschool PXL in Hasselt. "Je zit met veel vragen als startende leraar: waar kan ik beginnen en waar kan ik nog uren sprokkelen? Als ik weet dat ik op een school een heel jaar terechtkan, en dan ook begeleid word, ben ik veel meer op mijn gemak", zegt ze.