Selecteer "Alle cookies accepteren" als u akkoord gaat met het opslaan van essentiële cookies, analytische cookies, marketingcookies en social media cookies. Door op "Cookie-voorkeuren aanpassen" te klikken kan u uw voorkeuren beheren. Cookiebeleid

Essentiële cookies
zijn noodzakelijk voor een normaal bezoek aan de website om puur technische redenen. Aangezien dit een technische noodzaak is, hoeven we u alleen op de hoogte te stellen van deze cookies, en worden ze geïnstalleerd bij het bezoeken van de website.

Analytische cookies
houden bij hoe onze website wordt gebruikt, bijvoorbeeld om het verkeer op de website te meten of hoe vaak een pagina wordt geraadpleegd. We gebruiken deze informatie om de gebruikerservaring en prestaties van onze website en diensten te analyseren. Voor het plaatsen van deze cookies zullen wij uw toestemming vragen.

Marketingcookies
verzamelen informatie om relevante gesponsorde inhoud over onze producten en producten die door derden worden aangeboden te leveren. Ze volgen gebruikers op onze website om op basis van hun voorkeuren advertenties te tonen die relevant en interessant zijn voor onze bezoekers. Deze cookies worden alleen geplaatst met uw toestemming.

Social media cookies
worden gebruikt wanneer u informatie deelt via een deel knop voor social media op onze website, of wanneer u social media content raadpleegt via onze website, bijvoorbeeld bij het bekijken van een Vimeo-filmpje. Voor het plaatsen van deze cookies is uw toestemming vereist.

Cookie-voorkeuren aanpassen

In de media

Wordt AI een sparringpartner of een bedreiging voor de werkmier?

20/05/2023

Artificiële intelligentie maakt in sneltempo opmars, ook in de reclamewereld. Nieuwe technologieën zullen ons vak versnellen en versimpelen, maar ze vormen ook een bedreiging. Vooral voor jonge marketeers.

 

Marketeers zijn verslingerd aan vernieuwing. Elke innovatie van formaat is een vitrine vol hebbedingen. Met fonkelende ogen verkennen we de mogelijkheden en toepassingen, appen de coolste dingen naar elkaar en posten onze socials ermee vol. Om toch maar te bewijzen dat we ‘mee’ zijn? Misschien. Om dat nieuwe ding te gebruiken in onze dagdagelijkse strijd om aandacht van de markt ? Dat zeker. Newest kid in town is nu artificiële intelligentie, oftewel AI.

In een zucht verplaatste het zich van de meest nerdy sites, over de hipste blogs naar zelfs de Tafel van Gert. Ja, het is al AI dat de klok slaat. OpenAI, het Amerikaanse bedrijf achter het gekende ChatGPT, is de onmiskenbare versneller van dienst. Hun toegankelijke toepassingen laten ons spelenderwijs kennismaken met wat voor sommigen nu al de uitvinding van de eeuw is. Wie van ons heeft aan de keukentafel nog geen live demo gegeven en omstaanders met open mond laten toekijken wat mogelijk is? De grote vraagstukken en thema’s – wetgeving? ethiek? privacy? – volgen terecht en snel. Daarover zullen nog vele hoofden zich mogen en moeten breken.

En de marketeers? Die ploegen verder. Ze experimenteren en implementeren dat het een lieve lust is. Natuurlijk prikkelt dat nieuwe de creativiteit, en zullen we de eerstvolgende tijd nog fijne, gekke en uitdagende AI-gebaseerde marketingcampagnes en initiatieven zien opduiken. Maar dat zal tijdelijk zijn, de smaak van het moment. De grootste duurzame winst voor marketeers zit in de efficiëntie en effectiviteit. We kunnen AI zien als die superslimme, hardwerkende, nooit klagende nieuwe collega in het marketingteam. Een stabiele werkmier, trouwe soldaat. Maar ook ietwat grijs en voorspelbaar, en weinig plezant tijdens het afterwork-feestje.

Verschenen

 

https://www.hbvl.be/cnt/dmf20230516_98039866