Geld overschrijven, een woningkrediet simuleren of de limiet van uw rekening verhogen? Als u KBC-klant bent, regelt de artificieel intelligente assistente ‘Kate’ het voor u. AI kan het leven van bankiers én hun klanten vergemakkelijken, maar er zijn ook bezorgdheden.
Wat als u een verzekering of hypothecaire lening wil afsluiten en ‘computer says ‘no’’? “Klanten hebben er vaak geen zicht op met welke data die algoritmes getraind zijn”, zegt Marc Moors, lector financiën aan de Hogeschool PXL en voormalig zakenbankier bij ING. “Het is ook niet altijd duidelijk waarop zo een algoritme, dat op zoek gaat naar verbanden in grote datasets, zijn beslissing precies baseert. Het risico bestaat dat er zo onbewust discriminatie in de beslissingen sluipt.”
Experten verwachten dat het belang van AI in de bankensector alleen maar zal toenemen. “Wanneer AI op een ethische manier en enkel ter ondersteuning wordt gebruikt, kan dat zeker nuttig zijn”, zegt Moors. “Maar blijf als klant te allen tijde kritisch, en durf adviezen en beslissingen in vraag te stellen.”