Selecteer "Alle cookies accepteren" als u akkoord gaat met het opslaan van essentiële cookies, analytische cookies, marketingcookies en social media cookies. Door op "Cookie-voorkeuren aanpassen" te klikken kan u uw voorkeuren beheren. Cookiebeleid

Essentiële cookies
zijn noodzakelijk voor een normaal bezoek aan de website om puur technische redenen. Aangezien dit een technische noodzaak is, hoeven we u alleen op de hoogte te stellen van deze cookies, en worden ze geïnstalleerd bij het bezoeken van de website.

Analytische cookies
houden bij hoe onze website wordt gebruikt, bijvoorbeeld om het verkeer op de website te meten of hoe vaak een pagina wordt geraadpleegd. We gebruiken deze informatie om de gebruikerservaring en prestaties van onze website en diensten te analyseren. Voor het plaatsen van deze cookies zullen wij uw toestemming vragen.

Marketingcookies
verzamelen informatie om relevante gesponsorde inhoud over onze producten en producten die door derden worden aangeboden te leveren. Ze volgen gebruikers op onze website om op basis van hun voorkeuren advertenties te tonen die relevant en interessant zijn voor onze bezoekers. Deze cookies worden alleen geplaatst met uw toestemming.

Social media cookies
worden gebruikt wanneer u informatie deelt via een deel knop voor social media op onze website, of wanneer u social media content raadpleegt via onze website, bijvoorbeeld bij het bekijken van een Vimeo-filmpje. Voor het plaatsen van deze cookies is uw toestemming vereist.

Cookie-voorkeuren aanpassen

In de media

En de KBC-werknemer van het jaar is… ‘Kate’: hoe de AI-assistente de bank naar nieuwe hoogtes stuwt

11/08/2024

Geld overschrijven, een woningkrediet simuleren of de limiet van uw rekening verhogen? Als u KBC-klant bent, regelt de artificieel intelligente assistente ‘Kate’ het voor u. AI kan het leven van bankiers én hun klanten vergemakkelijken, maar er zijn ook bezorgdheden.

 

Wat als u een verzekering of hypothecaire lening wil afsluiten en ‘computer says ‘no’’? “Klanten hebben er vaak geen zicht op met welke data die algoritmes getraind zijn”, zegt Marc Moors, lector financiën aan de Hogeschool PXL en voormalig zakenbankier bij ING. “Het is ook niet altijd duidelijk waarop zo een algoritme, dat op zoek gaat naar verbanden in grote datasets, zijn beslissing precies baseert. Het risico bestaat dat er zo onbewust discriminatie in de beslissingen sluipt.”

 

Experten verwachten dat het belang van AI in de bankensector alleen maar zal toenemen. “Wanneer AI op een ethische manier en enkel ter ondersteuning wordt gebruikt, kan dat zeker nuttig zijn”, zegt Moors. “Maar blijf als klant te allen tijde kritisch, en durf adviezen en beslissingen in vraag te stellen.”

Verschenen

En de KBC-werknemer van het jaar is… ‘Kate’: hoe de AI-assistente de bank naar nieuwe hoogtes stuwt | De Morgen