Selecteer "Alle cookies accepteren" als u akkoord gaat met het opslaan van essentiële cookies, analytische cookies, marketingcookies en social media cookies. Door op "Cookie-voorkeuren aanpassen" te klikken kan u uw voorkeuren beheren. Cookiebeleid

Essentiële cookies
zijn noodzakelijk voor een normaal bezoek aan de website om puur technische redenen. Aangezien dit een technische noodzaak is, hoeven we u alleen op de hoogte te stellen van deze cookies, en worden ze geïnstalleerd bij het bezoeken van de website.

Analytische cookies
houden bij hoe onze website wordt gebruikt, bijvoorbeeld om het verkeer op de website te meten of hoe vaak een pagina wordt geraadpleegd. We gebruiken deze informatie om de gebruikerservaring en prestaties van onze website en diensten te analyseren. Voor het plaatsen van deze cookies zullen wij uw toestemming vragen.

Marketingcookies
verzamelen informatie om relevante gesponsorde inhoud over onze producten en producten die door derden worden aangeboden te leveren. Ze volgen gebruikers op onze website om op basis van hun voorkeuren advertenties te tonen die relevant en interessant zijn voor onze bezoekers. Deze cookies worden alleen geplaatst met uw toestemming.

Social media cookies
worden gebruikt wanneer u informatie deelt via een deel knop voor social media op onze website, of wanneer u social media content raadpleegt via onze website, bijvoorbeeld bij het bekijken van een Vimeo-filmpje. Voor het plaatsen van deze cookies is uw toestemming vereist.

Cookie-voorkeuren aanpassen

In de media

Het loopt verkeerd in het verkeer: ‘Men laat De Lijn en de NMBS bewust verloederen’

15/01/2024

 

Om de twee dagen sterft in België een zwakke weggebruiker. Moegetergde pendelaars wachten tandenknarsend op een trein of bus die veel te laat, of helemaal niet komt. Wie van armoe in de wagen kruipt, belandt niet zelden in één van de monsterfiles die ons land onophoudelijk teisteren. E-steppers worden door nietsvermoedende chauffeurs van het asfalt gemaaid. Rijden we ons ook in 2024 hopeloos vast, of zijn er sluiproutes naar een vlottere, slimmere en vooral veiligere mobiliteit? Humo begaf zich alvast een eind op weg, en keerde – oef! – heelhuids terug met de analyses en adviezen van mobiliteitsexperts op zak.

 

KRIS PEETERS (lector Verkeerskunde PXL Hogeschool Hasselt) «Tegen 2030 wil de Vlaamse regering de modal shift realiseren: dan mag nog maximum de helft van de verplaatsingen per auto gebeuren. Maar dat percentage is natuurlijk relatief als je weet dat onze bevolking, onze economie en dus ook het aantal auto’s elk jaar groeien: zo reden afgelopen jaar in ons land 3,7 miljoen personenwagens rond, 700.000 méér dan in 2006. Als de economie 2 procent groeit, neemt het aantal gemotoriseerde verplaatsingen toe met 1 procent. We blijven de capaciteit van onze wegen uitbreiden om de filedruk te verlichten – denk aan Oosterweel en de verbreding van de Brusselse ring – maar dat heeft slechts een kortstondig effect: het duurt niet lang voor ook die nieuwe wegen weer dichtslibben.»

Verschenen

 

https://www.humo.be/nieuws/het-loopt-verkeerd-in-het-verkeer-men-laat-de-lijn-en-de-nmbs-bewust-verloederen~b8961cff/