Selecteer "Alle cookies accepteren" als u akkoord gaat met het opslaan van essentiële cookies, analytische cookies, marketingcookies en social media cookies. Door op "Cookie-voorkeuren aanpassen" te klikken kan u uw voorkeuren beheren. Cookiebeleid

Essentiële cookies
zijn noodzakelijk voor een normaal bezoek aan de website om puur technische redenen. Aangezien dit een technische noodzaak is, hoeven we u alleen op de hoogte te stellen van deze cookies, en worden ze geïnstalleerd bij het bezoeken van de website.

Analytische cookies
houden bij hoe onze website wordt gebruikt, bijvoorbeeld om het verkeer op de website te meten of hoe vaak een pagina wordt geraadpleegd. We gebruiken deze informatie om de gebruikerservaring en prestaties van onze website en diensten te analyseren. Voor het plaatsen van deze cookies zullen wij uw toestemming vragen.

Marketingcookies
verzamelen informatie om relevante gesponsorde inhoud over onze producten en producten die door derden worden aangeboden te leveren. Ze volgen gebruikers op onze website om op basis van hun voorkeuren advertenties te tonen die relevant en interessant zijn voor onze bezoekers. Deze cookies worden alleen geplaatst met uw toestemming.

Social media cookies
worden gebruikt wanneer u informatie deelt via een deel knop voor social media op onze website, of wanneer u social media content raadpleegt via onze website, bijvoorbeeld bij het bekijken van een Vimeo-filmpje. Voor het plaatsen van deze cookies is uw toestemming vereist.

Cookie-voorkeuren aanpassen

In de media

Hoogbegaafde leerlingen blijven nog vaak onder de radar: "Hoogbegaafdheid maakt geen deel uit van vaste curriculum in lerarenopleiding"

28/10/2024

Louise voelde zich dom maar bleek een IQ van 140 te hebben. Haar school had geen tekenen van hoogbegaafdheid gezien. Ondanks investeringen in onderwijs voor hoogbegaafde en andere sterk functionerende leerlingen blijven het nog te vaak ondergeschoven kinderen. De roep om extra en minder vrijblijvende inspanningen klinkt luid.

"Hoogbegaafdheid maakt geen deel uit van het vaste curriculum in de lerarenopleiding", zegt Michelle Dewulf, opleidingscoördinator van het postgraduaat Hoogbegaafdheid aan Hogeschool PXL in Hasselt. "Er is uiteraard aandacht rond hoe je differentieert in de klas, maar je leert niets over specifieke noden van hoogbegaafde leerlingen of over de psychologische gevolgen van onaangepast onderwijs. In die zin kan je moeilijk verwachten dat leerkrachten de zorgnoden van sterke leerlingen automatisch detecteren."

Verschenen

Hoogbegaafde leerlingen blijven nog vaak onder de radar | Apache