Selecteer "Alle cookies accepteren" als u akkoord gaat met het opslaan van essentiële cookies, analytische cookies, marketingcookies en social media cookies. Door op "Cookie-voorkeuren aanpassen" te klikken kan u uw voorkeuren beheren. Cookiebeleid

Essentiële cookies
zijn noodzakelijk voor een normaal bezoek aan de website om puur technische redenen. Aangezien dit een technische noodzaak is, hoeven we u alleen op de hoogte te stellen van deze cookies, en worden ze geïnstalleerd bij het bezoeken van de website.

Analytische cookies
houden bij hoe onze website wordt gebruikt, bijvoorbeeld om het verkeer op de website te meten of hoe vaak een pagina wordt geraadpleegd. We gebruiken deze informatie om de gebruikerservaring en prestaties van onze website en diensten te analyseren. Voor het plaatsen van deze cookies zullen wij uw toestemming vragen.

Marketingcookies
verzamelen informatie om relevante gesponsorde inhoud over onze producten en producten die door derden worden aangeboden te leveren. Ze volgen gebruikers op onze website om op basis van hun voorkeuren advertenties te tonen die relevant en interessant zijn voor onze bezoekers. Deze cookies worden alleen geplaatst met uw toestemming.

Social media cookies
worden gebruikt wanneer u informatie deelt via een deel knop voor social media op onze website, of wanneer u social media content raadpleegt via onze website, bijvoorbeeld bij het bekijken van een Vimeo-filmpje. Voor het plaatsen van deze cookies is uw toestemming vereist.

Cookie-voorkeuren aanpassen

In de media

Waarom schepsnoep zoveel duurder is in de bioscoop of een pretpark: "Belangrijke extra inkomsten"

28/03/2024

Schepsnoep in bioscopen zoals die van Kinepolis of UGC is veel duurder dan in veel snoepwinkels of op de markt. Nochtans gaat het vaak om hetzelfde snoep. Vragen de bioscoopuitbaters geen te hoge prijzen voor hun snoep? "Onze prijzen zijn marktconform", vindt Kinepolis. "In een pretpark of concertzaal betaal je ongeveer evenveel."

Extra inkomsten

Het is geen geheim dat de verkoop van eten en drank een belangrijke bron van inkomsten is voor bioscopen. "De prijzen van snacks in een bioscoopketen zoals Kinepolis zijn deel van hun businessmodel", duidt Nele Bylois. Zij is onderzoeker in vrijetijdseconomie aan Hogeschool PXL. "Door de opkomst van streamingdiensten staan hun winstmarges onder druk. Om dat te compenseren zouden ze de prijs van een filmkaartje fors moeten verhogen, maar dat zou te veel mensen afschrikken. Ze hebben dus de prijzen van tickets en van snacks allebei een stukje verhoogd om zo hun inkomsten op peil te houden."

Verschenen

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/03/27/waarom-schepsnoep-zoveel-duurder-is-in-een-bioscoopcomplex-of-pr/