Schepsnoep in bioscopen zoals die van Kinepolis of UGC is veel duurder dan in veel snoepwinkels of op de markt. Nochtans gaat het vaak om hetzelfde snoep. Vragen de bioscoopuitbaters geen te hoge prijzen voor hun snoep? "Onze prijzen zijn marktconform", vindt Kinepolis. "In een pretpark of concertzaal betaal je ongeveer evenveel."
Extra inkomsten
Het is geen geheim dat de verkoop van eten en drank een belangrijke bron van inkomsten is voor bioscopen. "De prijzen van snacks in een bioscoopketen zoals Kinepolis zijn deel van hun businessmodel", duidt Nele Bylois. Zij is onderzoeker in vrijetijdseconomie aan Hogeschool PXL. "Door de opkomst van streamingdiensten staan hun winstmarges onder druk. Om dat te compenseren zouden ze de prijs van een filmkaartje fors moeten verhogen, maar dat zou te veel mensen afschrikken. Ze hebben dus de prijzen van tickets en van snacks allebei een stukje verhoogd om zo hun inkomsten op peil te houden."