Selecteer "Alle cookies accepteren" als u akkoord gaat met het opslaan van essentiële cookies, analytische cookies, marketingcookies en social media cookies. Door op "Cookie-voorkeuren aanpassen" te klikken kan u uw voorkeuren beheren. Cookiebeleid

Essentiële cookies
zijn noodzakelijk voor een normaal bezoek aan de website om puur technische redenen. Aangezien dit een technische noodzaak is, hoeven we u alleen op de hoogte te stellen van deze cookies, en worden ze geïnstalleerd bij het bezoeken van de website.

Analytische cookies
houden bij hoe onze website wordt gebruikt, bijvoorbeeld om het verkeer op de website te meten of hoe vaak een pagina wordt geraadpleegd. We gebruiken deze informatie om de gebruikerservaring en prestaties van onze website en diensten te analyseren. Voor het plaatsen van deze cookies zullen wij uw toestemming vragen.

Marketingcookies
verzamelen informatie om relevante gesponsorde inhoud over onze producten en producten die door derden worden aangeboden te leveren. Ze volgen gebruikers op onze website om op basis van hun voorkeuren advertenties te tonen die relevant en interessant zijn voor onze bezoekers. Deze cookies worden alleen geplaatst met uw toestemming.

Social media cookies
worden gebruikt wanneer u informatie deelt via een deel knop voor social media op onze website, of wanneer u social media content raadpleegt via onze website, bijvoorbeeld bij het bekijken van een Vimeo-filmpje. Voor het plaatsen van deze cookies is uw toestemming vereist.

Cookie-voorkeuren aanpassen

In de media

“We moeten bij de aanleg van stationsbuurten meer nadenken over wat belangrijk is voor fietsers en voetgangers”: PXL-lector verkeerskunde Kris Peeters

29/10/2024

Na een dodelijk ongeval in Genk wil het stadsbestuur de aanleg van de stationsbuurt herbekijken. Het mobiliteitsvraagstuk leeft rond veel Vlaamse stationspleinen, waar het drukker wordende verkeer op de beperkingen van de infrastructuur botst.

“Onze stationsbuurten zijn vaak nog onaangepast en louter gericht op autoverkeer. Terwijl we weten dat de meeste gebruikers van het openbaar vervoer hun voor- en na-traject niet met de auto afleggen”, zegt lector verkeerskunde aan Hogeschool PXL Kris Peeters. “We moeten bij de aanleg van stationsbuurten van perspectief wisselen en meer nadenken vanuit het perspectief van de fietsers en voetgangers.”

Verschenen

‘Stromen van voetgangers en fietsers zijn niet compatibel met zwaar verkeer’: na het dodelijk ongeval aan het station van Genk | De Morgen