Hasselt studentenstad, jouw stem smaakt. Met een nieuw logo en een nieuwe baseline wil schepen Valerie Del Re, Hasselt als studentenstad nieuw leven in blazen. Ook inhoudelijk gaan ze het over een andere boeg gooien. Dit door de student en andere belanghebbende meer inspraak te geven in het beleid. Op 25 november lanceerde Hasselt een online ideeënfabriek onder de naam hasseltstudentenstad.be.
Via de ideeënfabriek kunnen studenten, inwoners van Hasselt, kotbazen, de verschillende scholen,… nieuwe ideeën posten om van Hasselt een échte studentenstad te maken. Ook kan men bestaande ideeën raten om zo het belang ervan te meten. Aan de hand van deze ideeën wordt een nieuw behoefteplan opgesteld dat tegen volgend academiejaar in werking treedt.
De stad Hasselt gaf de opdracht aan Hogeschool PXL expertisecel MARK-IT om een onderzoek uit te voeren ter ondersteuning van een onderbouwd studentenbeleid. In het kader van dit onderzoek werden reeds interviews met de verschillende Hasseltse onderwijsinstellingen uitgevoerd. Nu gaat de tweede fase van start: alle belanghebbenden bij het Hasseltse studentenbeleid worden opgeroepen om deel te nemen aan de online ideeënfabriek. Iedereen kan via hasseltstudentenstad.be ideeën aanreiken om van Hasselt een betere studentenstad te maken.
Om het begrip, inspraak extra kracht bij te zetten deed de stad beroep op studenten van PXL- Media & Tourism. Zij ontwierpen het nieuwe logo en houden zich bezig met de communicatiecampagne omtrent het online platform.
Dit alles gebeurt onder leiding van schepen van jeugd, Valerie Del Re (SP.A). Ze is al acht jaar schepen van jeugd op Stad Hasselt. Onlangs haalde Stad Hasselt nog het certificaat van kindvriendelijke stad binnen van de Vlaamse gemeenschap.
(persbericht door studenten Communicatiemanagement PXL-Media & Tourism)
"Enquête om stad studentikozer te maken" - Het Laatste Nieuws
"Hasselt wil groeien als studentenstad" - Inhouse Reporting door studenten Journalistiek