Hogeschool PXL en Toerisme Limburg vzw organiseerden op donderdag 13 maart een masterclass ‘Social Media in Incoming Tourism’. Doel was toeristische bedrijven en ondernemingen kennis te laten maken met de mogelijkheden en valkuilen van sociale media als Facebook, Twitter, Youtube en Pinterest. “Dankzij de samenwerking tussen Hogeschool PXL en Toerisme Limburg konden we de toeristische sector dit initiatief aanbieden”, aldus Igor Philtjens, Limburgs gedeputeerde van Toerisme, Cultuur en Erfgoed. “Wie professioneel met toerisme bezig is, moet inzetten op sociale media en de online trends volgen om zo zichzelf optimaal te promoten en voor de best mogelijke dienstverlening aan de toeristen te zorgen.”
Op amper vijf jaar tijd hebben de sociale media een belangrijke rol ingenomen in ons dagelijkse leven. Voor elk bedrijf zijn ze topprioriteit geworden. Ze verwierven een vaste plaats in het marketing- en communicatiebeleid, en zorgen ervoor dat bedrijven zich moeten blijven aanpassen aan nieuwe tendensen. Mond-aan-mondreclame wordt vandaag voor een groot deel via kanalen als Facebook en Twitter gevoerd, maar ook ontevreden klanten delen vaak hun frustratie met familie, vrienden en anderen.
Professionalisering
Voor deze vormingsavond sloegen Toerisme Limburg vzw en de opleiding Toerisme en Recreatiemanagement van Hogeschool PXL de handen in elkaar. Zowel Toerisme Limburg vzw als de laagdrempelige expertise- en dienstverleningscel (LED Toerisme en Recreatiemanagement, Hogeschool PXL) kregen immers meerdere vragen over het gebruik van sociale media. “Het is niet meer dan logisch dat zowel de provincie als de hogeschool antwoorden op de vragen die leven in de toeristische sector. Inspelen op relevante online trends is een sleutel tot succes voor de competitieve en rendabele ondernemer in de Limburgse vrijetijdseconomie. Dit initiatief kan de professionalisering en het rendement van de sector enkel ten goede komen”, licht gedeputeerde Igor Philtjens toe.
“We willen toeristische bedrijven vooral aanreiken wat sociale media voor hen kunnen betekenen,” verklaart Agna Thijs, opleidingshoofd Toerisme en recreatiemanagement bij Hogeschool PXL. “Hoe moeten ze omgaan met de nieuwe mondige klant? Hoe nemen ze deel aan impactvolle conversaties? Wat is de meerwaarde van Facebook, Twitter of Pinterest? En hoe weet een ondernemer wat er over hem geschreven wordt?”
Conversation managers
Voor de masterclass schreven zich meer dan 50 deelnemers in. Vooral de accommodatiesector was vertegenwoordigd. Ook uitbaters van attracties, gidsen en medewerkers van toeristische informatiekantoren nemen deel. Zij werden door Herve Van de Weyer ingeleid in de vier dimensies van de hedendaagse consument, en de drie dimensies van activerende communicatie, om geïnspireerd te worden tot conversation managers in sociale media. Van de Weyer is trainer, communicatieadviseur en opleidingshoofd Communicatiemanagement van Hogeschool PXL. Hij blikt terug op een ervaring van meer dan 20 jaar in de communicatiesector.
Tijdens het tweede deel van de sessie kregen de deelnemers een antwoord op door hen aangeleverde vragen rond sociale media. Ook gingen ze zelf aan het werk met hun eigen website, Facebookpagina en Twitteraccount. Hier was de begeleiding in handen van Herve van de Weyer en Philippe Marcisz, medewerker nieuwe media van Toerisme Limburg.
Ben Lambrechts, algemeen directeur van Hogeschool PXL is tevreden met dit initiatief: “Professionals van vandaag moeten mee zijn met de nieuwste tendensen. Dat vinden we belangrijk binnen Hogeschool PXL. Toerisme en ondernemen spelen een belangrijke rol in de Limburgse economie. We kunnen deze sector vanuit verschillende disciplines helpen professionaliseren. Bovendien leren we wat er leeft binnen die toeristische bedrijven, en kunnen we zo onze opleiding Toerisme nog beter maken.”
"Toeristische sector leert bij over sociale media" - LimburgActueel.be