Kan een afdeling in een ziekenhuis volledig gerund worden door studenten? Onder de noemer ‘Patchwork by student teams’ nemen studenten van Hogeschool PXL en PIVH Hasselt de proef op de som bij Jessa Ziekenhuis Hasselt, Sint-Franciskusziekenhuis Heusden-Zolder, AZ Vesalius Tongeren en Sint-Trudo Ziekenhuis Sint-Truiden. In totaal gaat het om 40 studenten uit vier opleidingen die vier weken samen een ziekenhuisafdeling overnemen onder het toezicht van het ziekenhuispersoneel.
Concreet worden studenten uit de bacheloropleidingen Verpleegkunde, Ergotherapie en Sociaal werk van Hogeschool PXL samen met de studenten HBO5 Verpleegkunde van PIVH ingeschakeld in de vier ziekenhuizen. Roald Nelissen, departementshoofd PXL-Healthcare: “De studenten werken in twee shiften en nemen alle taken voor hun rekening. Zo zijn de studenten nu verantwoordelijk voor het volledig opname- of ontslagbeleid, medicatiebedeling, planning onderzoeken, patiënten overdracht, samenwerking met de medische staf en andere logistieke of administratieve diensten binnen het ziekenhuis. Het interdisciplinaire teamwork zorgt voor een optimale zorg van de patiënt.
De basiszorgen zoals hygiënische zorgen of hulp bieden bij de maaltijd, worden door alle teamleden uitgevoerd. Uiteraard blijven de studenten binnen hun eigen domein verantwoordelijk voor de beroepsspecifieke taken: studenten sociaal werk zullen geen injectie gaan doen, maar zij gaan wel mee kijken met de student verpleegkunde hoe dit gebeurt. De student ergotherapie en verpleegkunde volgen mee welke procedure doorlopen moet worden voor een patiënt op ontslag kan gaan; de studenten verpleegkunde en sociaal werk gaan observeren hoe fijn motorische oefeningen gedaan worden bij een patiënt die krachtsverlies heeft in de hand.
Op deze manier leren studenten mekaars discipline kennen, respecteren en de zorg op mekaar afstemmen waardoor de patiënt de zorgen krijgt die volledig op zijn zorgvraag afgestemd zijn.
Praktijkervaring is essentieel binnen opleidingen in de gezondheids- en welzijnssector. In de stages zoals ze traditioneel worden georganiseerd blijft de rol van de student eerder beperkt tot het uitvoeren van opdrachten onder de verantwoordelijkheid van de stagebegeleider. Toekomstige professionals hebben echter nood aan een meer uitgebreide rol die ook andere competenties vraagt. Ze moeten kunnen organiseren, coördineren, coachen, goed zijn in communicatie en open staan voor innovatie. Door projecten als ‘Patchwork by student teams’ wordt het leerpotentieel van de stageplaats volledig benut om deze competenties aan te leren.
Daarnaast speelt dit project ook in op de evoluties binnen de zorgverlening. Hier neemt de complexiteit toe en is het steeds belangrijker dat medewerkers projectmatig en efficiënt kunnen samenwerken over verschillende disciplines heen.
‘Patchwork by student teams’ is van start gegaan als pilootproject op de afdelingen Geriatrie 3 van het Jessa Ziekenhuis (Campus Salvator), Afdeling Z2 Locomotorische revalidatie van het Sint-Trudo Ziekenhuis, Geriatrie 2 van het Sint-Franciskusziekenhuis en afdeling E1 Locomotorische revalidatie van AZ Vesalius.
Momenteel wordt er gewerkt aan de uitbreiding van het aantal interdisciplinaire leerwerkplaatsen in samenwerking met het Medisch-Centrum Sint-Jozef (Munsterbilzen), Woonzorgcentrum Sint Anna (Lanaken), Woonzorgcentrum Sint Elisabeth (Hasselt). Daarnaast zullen er vanaf volgend academiejaar ook studenten van de opleidingen Geneeskunde, en Revalidatiewetenschappen en Kinesitherapie van de UHasselt participeren aan de interdisciplinaire stages.
"Studenten runnen zelf ziekenhuisafdeling" - Het Laatste Nieuws
"Studenten runnen afdelingen vier Limburgse ziekenhuizen" - LimburgActueel.be