Studenten optimaal met het bedrijfsleven in contact brengen en indien het enigszins kan, in een internationale omgeving. Het is één van de doelstellingen die Hogeschool PXL zich gesteld heeft. De opleiding Marketing van Hogeschool PXL onderschrijft deze doelstelling ten volle en daarom trekken alle tweedejaarsstudenten van woensdag 21 tot en met vrijdag 23 januari richting Duitsland. Het programma van deze studiereis zit vol opportuniteiten voor studenten om met bedrijven en hun managers in contact te komen. Op die manier komen de studenten niet alleen met de praktijk van marketing in contact, maar krijgen ze ook tal van kansen om hun kennis van Duits toe te passen en te verbeteren.
De eerste dag staan er vijf bedrijfsbezoeken op het menu: Carglass, Teekanne, Schmittmann, Rheinische Post en IHK (Industrie- und Handelskammer zu Düsseldorf). Tijdens deze bezoeken krijgen de studenten telkens een voorstelling van de activiteiten en hebben ze de gelegenheid om hun vragen af te vuren op de aanwezige bedrijfsleiders. Vervolgens trekken ze door het centrum van Düsseldorf om er een stadsrally te doen, waarbij ze enerzijds straatinterviews moeten afnemen en anderzijds een hoop marketingvragen moeten beantwoorden, waarbij de klemtoon op citymarketing ligt.
De volgende ochtend is er een bezoek voorzien aan Boot, één van de grootste beurzen ter wereld op gebied van watersport. Het krioelt er van watersportliefhebbers. De studenten hebben op voorhand interviews gepland met diverse standhouders en gaan met hen praten over hoe zij hun klanten benaderen en observeren hoe de vertegenwoordigers hun verkoopgesprek opbouwen. In de namiddag vertrekken ze richting Wolfsburg. Hier staat om te beginnen een bezoek aan de Volkswagenfabriek op het programma: de studenten krijgen een infosessie over de marketing van de Volkswagengroep en krijgen vervolgens een rondleiding door de fabriek.
Daarna bezoeken ze Autostadt, het belevingspark van de Volkswagengroep. Hier draait alles rond “experience marketing”. De studenten moeten er in groepjes een aantal opdrachten uitvoeren en vragen beantwoorden waarbij ze nagaan hoe de technieken van belevingsmarketing daar worden toegepast en welke mogelijkheden dit geeft. In het programma is ook ruimte gelaten voor ontspanning en plezier. Zo kunnen de studenten de eerste avond het uitgangsleven van Düsseldorf verkennen, en zijn er de tweede avond mogelijkheden om te tennissen, te kegelen, te zwemmen, of gewoon gezellig een pintje drinken of in de pianobar van het hotel chillen.
Het is dit jaar al de tiende keer dat deze studiereis georganiseerd wordt. De studenten én de begeleiders zijn alleszins van plan om er een supertoffe editie van te maken!
"Marketingstudenten PXL verkennen Düsseldorf en Wolfsburg" - Limburgnieuws.be
"Limburgs marketingtalent verkent Düsseldorf en Wolfsburg" - LimburgActueel.be