Sport en business zijn meer dan ooit nauw verweven. Het interactieve samenspel van sportbonden, overheden en bedrijven geeft aan dat er nationaal en internationaal hoog spel gespeeld wordt.
We blijven met verbazing luisteren naar de torenhoge budgetten waarmee voetbalclubs werken. Bedragen die zelfs het gemiddelde bedrijf of hardwerkende KMO doen duizelen. De meest gekende voorbeelden zijn Chelsea, Real Madrid, Barcelona en Bayern Munchen. Het gaat dan niet alleen om de budgetten voor spelers en omkadering, maar vooral ook om infrastructuur, reclamebudgetten en TV-rechten.
De recente heisa rond de FIFA (Blatter en Co) en de toewijzing van de toekomstige WK's in blijkbaar meer dan verdachte omstandigheden, doen de sportwereld geen goed. De publiek private partnerschappen (PPS) zijn hier aan een doorgedreven audit toe.
In de Belgische context werden de Rode Duivels als een sterproduct in de markt gezet. Hetzelfde gebeurt stilaan met onze volleybal- en hockeyteams. Waar is de tijd dat alleen Eddy Merckx ons tot nationale trots kon bewegen?
Het meest recente succesnummer is weer een infrastructuurverhaal met de naam Ghelamco. Een knap staaltje van geslaagde publiek-private samenwerking in Gent, dat hopelijk met het nationaal voetbalstadion navolging krijgt.
Limburg gaat voluit voor basketbal. De sport is big business in de Verenigde Staten.
De Golden State Warriors zijn zopas gekroond tot de kampioen van de NBA. Met dank aan Silicon Valley. Kapitaalkrachtige CEO’s en durfkapitaalfirma’s sloegen de handen in elkaar en maakten er in no time een topclub van, gerund als een startup. Met de backup van Youtube en Twitter kon dit droomteam de titel niet mislopen. Silicon Valley spreidt haar macht nu meer dan ooit uit naar de wereld van de sport(business). Voor 2018 is een splinternieuwe en hypermoderne arena in San Francisco van 1 miljard dollar in het vooruitzicht gesteld. Say what?
HUBO Limburg United is onder een goed gesternte gestart. Na het betreurenswaardig debâcle van BBC Bree, werd met de steun van overheid en bedrijfsleven een knap eerste seizoen gedraaid in eerste nationale.
Maar snel komen ook de eerste bedenkingen naar boven:
Topsport is harde business. Vandaar dat ook in het businessonderwijs de aandacht voor sportmanagement een nieuwe plaats gekregen heeft in de curricula. De jongeren zijn er tuk op en de studerende topsporters zijn er mooie voorbeelden dat studeren en topsport kunnen samen gaan.
In het Limburg van SALK kunnen topsportteams een duurzame plaats opeisen. Als we er de startersmentaliteit van de VS maar tegenaan gooien: Work hard, play hard... & win!
Of met het credo van de Rode Duivels: Tous Ensemble!