In januari publiceerde uitgeverij Acco het boek ‘Leren in beweging: Activiteiten bewegingsintegratie voor kleuters’, het resultaat van het praktijkgericht wetenschappelijk onderzoek ‘Leren in beweging: Bewegingsintegratie in het curriculum kleuteronderwijs!’ van Hogeschool PXL.
Het onderzoek formuleert een oplossing voor het probleem van bewegingsarmoede bij kinderen. Kinderen zouden 60 minuten per dag matig tot intensief fysiek actief moeten zijn met het oog op een gezonde levensstijl. Daarom is het noodzakelijk om naast de les lichamelijke opvoeding extra aandacht te spenderen aan beweging in het curriculum.
Er werd onderzocht hoe op een bewegende manier aan de cognitieve ontwikkeling van kleuters kan gewerkt worden. Wanneer bewegingsintegratie toegepast wordt in alle lessen van de kleuterschool, verhoogt dit de fysieke activiteitsgraad van de kinderen. Veel bewegen heeft uiteraard een positieve invloed op de gezondheid.
In het boek bundelen onderzoekers Marie Vandebroek, Dorien Wassink en Cindy Rutten activiteiten voor kinderen van vier tot zes jaar, maar ze zijn gemakkelijk aan te passen aan het niveau van jongere en oudere kinderen. Kleuterleid(st)ers probeerden de activiteiten onder begeleiding in de praktijk uit en gaven nadien feedback.
‘Leren in beweging’ focust op de leergebieden taal, wiskunde, muzische vorming, wetenschap en techniek en mens en maatschappij. Per oefening wordt verwezen naar de cognitieve doelen die centraal staan. Deze doelen zijn geordend volgens de ontwikkelingsdoelen die de kleuterscholen nastreven. Door manieren om te differentiëren en te variëren weer te geven bewijzen de auteurs dat het boek een didactische grondslag heeft.
‘Leren in beweging’ richt zich tot kleuterleid(st)ers, leerkrachten lichamelijke opvoeding en bewegingsopvoeding kleuteronderwijs, kinderverzorgers, ouders en andere actoren. Daarnaast wordt het boek ook gebruikt door de studenten kleuteronderwijs van de lerarenopleiding PXL-Education.
Vanaf oktober 2016 starten de onderzoekers een driejarig vervolgproject op waarbij ze nagaan in welke mate beweging geïntegreerd kan worden in het curriculum lager onderwijs. Het is de bedoeling om op deze manier een leerlijn te garanderen van kleuteronderwijs naar lager onderwijs.
"PXL-onderzoekers laten kleuters bewegen, ook buiten de lessen" - LimburgActueel.be
"Onze kinderen kunnen niet meer vallen" - De Standaard