“Be creative, think out of the box, focus on the unique selling points of the winery and go viral.” Met deze boodschap vatten de PXL-studenten deze week een nieuwe uitdaging aan. Ze kunnen rekenen op de medewerking van internationale studenten en docenten, die speciaal voor dit project, dat de naam Wine 4 YOU 2 meekreeg-, naar Hasselt overvlogen. Maar liefst vier landen vaardigden een delegatie af: Spanje, Tsjechië, Duitsland en ook ons land is zowel door Vlaanderen als Wallonië vertegenwoordigd. Bovendien kan de opleiding rekenen op de steun van Toerisme Limburg en de regionale wijndomeinen. Op hun vraag zal in een eerste fase de marketing van Limburg als wijnregio aangepakt worden. Sociale media spelen hierin een cruciale rol. Het ontwikkelen van een internationale sociale mediacampagne is dan ook een van de speerpunten van deze internationale week. Ook ontwikkelen de studenten een naam, logo en baseline voor een wijndomein.
Aanstaande vrijdag vindt in het departement PXL-Media & Tourism de prijsuitreiking plaats, waarbij de gedeputeerde van Toerisme Igor Philtjens het beste team in de bloemetjes zal zetten. “Ik sta absoluut achter dit project van PXL. Ook vanuit Toerisme Limburg willen we meer werken rond wijntoerisme. Toeristen zijn steeds op zoek naar beleving. Een bezoek aan een wijndomein of zelfs het uitbouwen van een wijnroute kan een extra troef betekenen voor onze provincie. Wijntoerisme kan bovendien ook een positieve invloed hebben op de seizoensverlenging waar we vanuit Toerisme Limburg steeds meer op inzetten.
“Het is een zeer leerrijke en stimulerende praktijkervaring voor deze studenten om aan zo’n vernieuwend, internationaal project te mogen meewerken!”, aldus Sandra Di Marcantonio, de coördinator International Relations van de opleiding Toerisme en Recreatiemanagement. “De inspiratie voor dit project kwam er toen ik vorig jaar een internationale toeristische vakbeurs in Las Vegas bezocht. Hoewel er van de Amerikaanse wijnen vaak gezegd wordt dat ze niet kunnen concurreren met de klassiekers uit Spanje, Frankrijk en Italië, viel het me op dat wijn en toerisme op een ingenieuze manier aan elkaar gekoppeld worden en dat deze reisformule booming business is in de VS. Ik geloof dat we dit succes ook in Limburg kunnen waarmaken. Onze sublieme wijnen zijn internationaal meermaals in de prijzen gevallen. Wij geloven als opleiding dan ook dat de toeristische ontsluiting van de wijndomeinen een logische stap is in de economische en toeristische uitbouw van onze provincie. Wij zijn bijzonder dankbaar dat ook de wijndomeinen zelf vragende partij zijn en grote betrokkenheid tonen in dit pilootproject. Opmerkelijk is dat de organisatie, coördinatie en begeleiding van Wine 4 YOU 2 volledig in handen is van een achttal derdejaarsstudenten. We zijn bijzonder trots op deze studenten, die in de voorbereiding en uitvoering van deze authentieke leertaak, een prima beurt maken.”
"PXL-studenten lanceren nieuwe reistrend: wijntoerisme in de provincie Limburg" - LimburgActueel.be