Wat houdt deze opleiding in?
Wil jij van elke klant een koning maken en heb je de juiste dosis commerciële feeling? Dan is deze opleiding tot sales- en customer supportmedewerker iets voor jou. Je bent het interne aanspreekpunt in spé voor klanten, vertegenwoordigers, verdelers en andere bedrijfsafdelingen. Je beantwoordt vragen van klanten via telefoon en e-mails over productinformatie, prijs, bestellingen en levertermijnen. Je denkt mee met de klant en maakt een situatieschets van het probleem. Je maakt de klant wegwijs in nieuwigheden en acties en ondersteunt andere bedrijfsafdelingen van a tot z met hun offertes, bestellingen, verzendingen, vragen, klachten en retours. Met andere woorden een groot, maar interessant takenpakket.
Jij wil:
- De kneepjes van het vak leren met een praktijkgerichte opleiding.
Zo snel mogelijk het werkveld in om nog meer te leren.
De wondere wereld van het commerciële leven verkennen.
Jouw administratief en organisatorisch talent inzetten om elk product snel af te leveren.
Elke klant als koning behandelen.
Nauwkeurig en stipt werken in functie van producten én mensen.
Jouw opleiding:
- Duurt 2 jaar (120 SP).
- In het eerste jaar verkrijg je vooral vakinhoudelijke kennis en vaardigheden: o.a. beginselen van marketing, ICTvaardigheden, verkooptechnieken, commerciële communicatie in meerdere talen, ...
- Kennismaken met de bedrijfswereld en de sales en customersupport dienst. Dat kan door te leren in een echt bedrijf aan de hand van werkplekleren. Twee dagen per week leer je de job op de werkvloer.
- In het tweede jaar ga je dieper in op de verworven kennis door vakken als o.a. customer delight, marktonderzoek en customer targeting, inleiding in supply chain, inleiding in ondernemerschap.
- Je maakt ook kennis met enkele digitale tools in sales.
- De kers op de taart, dat is je graduaatsproef. Je werkt een oplossing uit voor een concreet probleem uit de praktijk of je onderzoekt een opportuniteit binnen jouw werkplek.
- De opleiding Sales Support is erkend door de VDAB als een reactie op de groeiende vraag naar Sales Support medewerkers.
Deze opleiding is erkend door de VDAB, wat betekent dat je als student diverse voordelen hebt, zoals betaald inschrijvingsgeld. Bovendien leidt de opleiding naar een knelpuntberoep, waardoor je na afstuderen direct werk vindt.