Hoe wij je al met één been in het werkveld helpen:
- Onderzoekende kunstenaar-leraar
De onderzoekende kunstenaar-leraar brengt zijn liefde voor het artistieke vak op een begeesterde manier over naar diverse doelgroepen binnen uiteenlopende kunsteducatieve contexten. Hij gaat hierbij onderzoekend en reflectief te werk, creeërt artistieke diepgang en vertrekt steeds vanuit zijn eigenheid als kunstenaar-leraar. Van bij de start van de opleiding word je ondergedompeld in een wereld waarin zowel het beeldende (kunsten/ vormgeven/ontwerpen) als het pedagogische (leraarschap) geïntegreerd aan bod komen. Je ontwikkelt je eigen kunsteducatieve profiel, gaat op zoek naar een persoonlijke taal voor je kunsteducatieve praktijk om ten slotte je opleiding af te ronden met een onderzoeksproject en tentoonstelling.
- Leren binnen en buiten het atelier
Leren doe je niet enkel op school. We maken er een erezaak van dat je als kunstenaar-leraar gedurende een lange tijd proeft van en vertoeft in het werkveld.
Gedurende de opleiding zetten we sterk in op werkveldervaring en doe je stages in verschillende contexten. Deze stages situeren zich niet enkel in het kunstenlandschap, het (kunst)secundair onderwijs, deeltijds kunstonderwijs of centra voor volwassenenonderwijs maar ook in een museale context via gidsoefeningen en door het geven van kunsteducatieve workshops.
Een docententeam met expertises in pedagogiek, beeldende en participatieve kunsten en kunsteducatie vormt je en maakt je wegwijs binnen het kunsteducatieve veld. Ook het werkveld heeft een belangrijke rol in het begeleiden en beoordelen van de studenten in het praktijkgedeelte van de opleiding en het onderzoeksproject.
De opleiding organiseert jaarlijks een reeks lezingen en workshops, waardoor je in contact komt met een gevarieerd aanbod aan gastsprekers. Ook een buitenlandse stage doen behoort tot de mogelijkheden.