Stap in de wereld van Public Relations en Voorlichting, waar elke boodschap telt en reputaties worden gevormd en beschermd. Deze afstudeerrichting biedt een diepgaand inzicht in strategische communicatie, stakeholder management en crisisbeheersing. Leer hoe je effectief kunt communiceren met verschillende doelgroepen, van media tot beleidsmakers, en bouw sterke relaties op die het vertrouwen in organisaties vergroten. Word een meester in het beheren van percepties en het vormgeven van verhalen die impact hebben. Klaar om te navigeren door complexe communicatie-uitdagingen en bij te dragen aan het succes van bedrijven, non-profitorganisaties en overheden.
Wat houdt deze opleiding in?
Stap in de wereld van Public Relations en Voorlichting, waar elke boodschap telt en reputaties worden gevormd en beschermd. Deze afstudeerrichting biedt een diepgaand inzicht in strategische communicatie, stakeholder management en crisisbeheersing. Leer hoe je effectief kunt communiceren met verschillende doelgroepen, van media tot beleidsmakers, en bouw sterke relaties op die het vertrouwen in organisaties vergroten. Word een meester in het beheren van percepties en het vormgeven van verhalen die impact hebben. Klaar om te navigeren door complexe communicatie-uitdagingen en bij te dragen aan het succes van bedrijven, non-profitorganisaties en overheden.
Jij wil:
Graag de wondere wereld van de communicatie leren kennen.
Je eigen reclamecampagnes creëren.
De pers zelfverzekerd te woord staan.
Evenementen organiseren.
Trending zijn op sociale media.
Meewerken aan tv-producties
Dit is communicatie - een mix van uitdagende taken, boeiende ervaringen en grensverleggende creativiteit!
Jouw opleiding:
Neemt je 3 jaar lang mee op communicatief avontuur.
Je wordt dankzij onze praktijkgerichte aanpak klaargestoomd voor de arbeidsmarkt.
Je hebt gemiddeld 23 uur les per week. Daarnaast maak je opdrachten en oefeningen, bereid je de lessen voor en studeer je.
In het eerste jaar leren we je al content maken: podcast, fotografie, blogs.
Dat breiden we uit in het 2e en 3e jaar: Photoshop: Indesign, Canva, Webdesign, Video.
Voor de taalvakken zit je in kleine groepen. Op die manier krijg je de beste begeleiding.
We kiezen voor een nauwe band met het bedrijfsleven en werken met échte praktijkopdrachten.
Verdiep je in de verschillende disciplines van de communicatie en bezoek verschillende bedrijven, reclamebureaus en pr-bureaus.
Word via projectonderwijs vaardig in het planmatig en teamgericht werken.
Ook de laptop valt niet weg te denken uit deze opleiding! Zo werk je aan je communicatieve vaardigheden met de meest recente ICT-toepassingen.
We spelen in op nieuwe trends en ontwikkelingen in de communicatie-sector.
Kies het keuzetraject dat het beste bij je past:
PR & Media influencer
Stap in de voorhoede van moderne communicatie met het keuzetraject PR & Media Influencer, waar je leert hoe je merken en organisaties kunt positioneren in de dynamische wereld van media en sociale platforms. Ontwikkel je vaardigheden in strategische PR, contentcreatie en influencer marketing, en ontdek hoe je impactvolle verhalen kunt vertellen die de aandacht trekken en het publiek betrekken. Leer hoe je effectieve relaties opbouwt met journalisten, bloggers en influencers, en hoe je campagnes kunt ontwerpen die viraal gaan en een blijvende indruk achterlaten. Bereid je voor op een spannende carrière waarin je het publieke imago van merken vormgeeft en versterkt door de kracht van media en influencers te benutten.
De afstudeerrichting 'Public Relations en Voorlichting' kan je volgen in:
Dagonderwijs (voltijds)
Verkorte opleiding
Vervolgtraject
Flexibel studeren
Op elk moment in je leven moet je kunnen verder studeren en opklimmen naar een niveau dat bij je past. Hogeschool PXL zet zich in voor trajecten en voorzieningen die flexibel studeren bevorderen.
De beschikbare opties variëren afhankelijk van de opleiding en jouw individuele situatie. Wil je zekerheid over jouw mogelijkheden? Neem dan contact op met je trajectbegeleider via de contactgegevens onderaan deze pagina.
Eenjarige bacheloropleiding Communicatie
Accent op praktijk Tijdens deze opleiding krijgen de studenten kennis over de verschillende vormen van communicatie. Het accent ligt tijdens deze opleiding op het verwerven van praktijkervaring. Je toetst theorie aan praktijk. En omgekeerd. Je doet ervaring op. Ervaring die je onmiddellijk gebruikt. Tijdens de verschillende opdrachten. Maar ook nadien, als je aan de slag gaat. Met dit extra diploma heb je bijkomende troef op de arbeidsmarkt.
Met deze opleiding bereiden we je voor op een brede waaier aan beroepsmogelijkheden. Bedrijven zijn op zoek naar gemotiveerde en gepassioneerde talenten. Jij hebt alles in huis om te schitteren. In reclamebureaus, pr-agentschappen, op alle marketing- en communicatieafdelingen, op de communicatieafdeling van je gemeente of stad en uiteraard in de evenementensector.
Overzicht van Opleidingsonderdelen
Opleidingsonderdeel
Studiepunten
Semester
Media in België
3
1
Visual Storytelling
3
1
Bloggen en Podcast
3
2
Public Relations
3
1
Overheidscommunciatie
3
1
Grafisch Ontwerp: Photoshop
3
1
Grafisch Ontwerp: Indesign
3
1
Digital Stagegies
3
1
Masterclass - kies uit:
3
1
- Public Relations en woordvoerder
- Event & eXperience
- Branding and advertising
- Social media and community manager
Webdesign
3
1
Retail- & actiecommunicatie
3
1
Copywriting
3
1
Stage
20
2
Voor wie?
Studenten met een bachelordiploma Bedrijfsmanagement, Handelswetenschappen en Bedrijfskunde, Human Resources Management, Journalistiek, Toerisme- en recreatiemanagement, Eventmanagement, Office management of Hotelmanagement.
Voor studenten met een ander bachelordiploma op zak werken we een persoonlijk en individueel traject uit.
Eenjarig traject Communicatie na Master in de Communicatiewetenschappen of Master in de Bedrijfscommunicatie
Doe relevante praktijkervaring op Je hebt een diploma Master de Communicatiewetenschappen of Master in de Bedrijfscommunicatie op zak? En wil je de theoretische, wetenschappelijke en academische kennis uitbreiden met praktisch inzetbare kennis? Dan is het eenjarig traject Communicatiemanagement een goede keuze.
Tijdens deze eenjarige opleiding krijgen de studenten kennis over de verschillende vormen van communicatie. Het accent ligt tijdens deze opleiding op het verwerven van praktijkervaring. Je toetst theorie aan praktijk. En omgekeerd. Je doet ervaring op. Ervaring die je onmiddellijk gebruikt. Tijdens de verschillende opdrachten. Maar ook nadien, als je aan de slag gaat. Met dit extra diploma heb je bijkomende troef op de arbeidsmarkt.
Met deze opleiding bereiden we je voor op een brede waaier aan beroepsmogelijkheden. Bedrijven zijn op zoek naar gemotiveerde en gepassioneerde talenten. Jij hebt alles in huis om te schitteren. In reclamebureaus, pr-agentschappen, op alle marketing- en communicatieafdelingen, op de communicatieafdeling van je gemeente of stad en uiteraard in de evenementensector. Want elk bedrijf, elke organisatie communiceert.
Opleidingsprogramma
Programma
Opleidingsonderdeel
Studiepunten
Semester
Bachelor Communicatie
Media in België
3
1
Visual Storytelling
3
1
Bloggen & podcast
3
2
Public Relations
3
1
Overheidscommunicatie
3
1
Grafisch ontwerp: Photoshop
3
1
Grafisch ontwerp: Indesign
3
1
Digital Strategies
3
1
Data Driven Communication
3
1
Masterclass - kies uit:
Public Relations en woordvoerder
3
1
Event & eXperience
3
1
Branding and advertising
3
1
Social media and community manager
3
1
Webdesign
3
1
Retail- en actiecommunicatie
3
1
Copywriting
3
1
Stage
Stage
20
2
Voor wie?
Studenten met een masterdiploma Communicatiewetenschappen of Bedrijfscommunicatie.
Micro degrees
In een vooruitstrevende en snel ontwikkelende samenleving is het belangrijk om up to date te blijven. Hogeschool PXL komt hieraan tegemoet door onder meer ‘micro degrees’ aan te bieden. Het gaat om opleidingsonderdelen uit onze bacheloropleidingen die je apart kan volgen. Wanneer je slaagt voor de examens behaal je een creditattest of ‘micro degree’, waarmee je je kennis kan bewijzen. Het studieprogramma voor een ‘micro degree’ kan je naargelang je persoonlijke behoefte samenstellen in overleg met de trajectbegeleider van de betrokken bacheloropleiding.
Content Marketing
Event & eXperience
Branding & Advertising
PR & Media Influencer
Data Driven Communication
Retail- en Actiecommunicatie
Copywriting
Digital Strategies
Daarnaast biedt Hogeschool PXL een brede waaier aan vervolgopleidingen en navormingen aan.
Ontdek hoe jouw academiejaar eruit zal zien:
En wat na het behalen van je diploma?
Jouw toekomst
Met dit diploma op zak kom je terecht in een brede waaier van bedrijven: reclamebureaus, pr-agentschappen, op alle marketing- en communicatieafdelingen, op de communicatieafdeling van je gemeente of stad en uiteraard in de evenementensector.
Maar wat kan je nu allemaal op je visitekaartje schrijven? Wat dacht je van: eventverantwoordelijke, communicatieverantwoordelijke, copywriter, social media coördinator, voorlichter, sponsorverantwoordelijke, persverantwoordelijke, …
Verder studeren
Wil je de schoolbanken verlaten met een academische master in the pocket? Dan kan je deze behalen via een schakelprogramma, vaak in 2 jaar. Dat kan o.a.voor Master in de Bedrijfscommunicatie of Master in de Communicatiewetenschappen.Schakelen naar andere academische masteropleidingen kan uiteraard ook.
Wil je geen masterdiploma, maar een tweede bachelor toevoegen aan jouw cv? Kies dan voor een verkorte opleiding Bachelor in het Bedrijfsmanagement, afstudeerrichting Marketing. Zo heb je 2 diploma’s op zak.
Leg je het graag uit en wil je jouw passie delen met anderen? Via de Educatieve bachelor secundair onderwijs kan je in 1 jaar (60 SP) ook het diploma van leraar behalen.
Hoe wij je al met één been in het werkveld helpen:
Tijdens je opleiding verleg je je grenzen. Letterlijk en figuurlijk. Je verblijft een week in het buitenland en schaaft er je talenkennis bij. Je bezoekt bedrijven en communicatiebureaus.
In het tweede opleidingsjaar organiseer je in groep een evenement van a tot z. Je kiest zelf wat je organiseert: een modeshow, een kinderfestival of een rockconcert? Alles kan!
Bij ons start je internationale carrière. Enkele maanden naar het buitenland vertrekken om er te studeren of er stage te lopen? Ook dàt is mogelijk.
Aan het einde van de rit krijgt elke student een sollicitatietraining.
Behaal je dit diploma, dan krijg je er een Google certificering bij. Een mooie bonus als je gaat solliciteren.
Onze lectoren zijn mensen met beide voeten in het werkveld en op het toppunt van hun kunnen. Ze delen met veel passie en overtuiging hun kennis met de studenten.
PXL-diploma's worden wereldwijd erkend door de NVAO. De Nederlands-Vlaamse Accreditatieorganisatie (NVAO) is opgericht door de Nederlandse en Vlaamse overheid, en is de officiële instantie die een deskundig en objectief oordeel geeft over de kwaliteit van het hoger onderwijs in Nederland en Vlaanderen.