Naar de inhoud Naar de footer

Duurzaamheid

Moeten onze kerncentrales sluiten? Gaan we straks allemaal elektrisch rijden? Zijn premies voor energiezuinige verbouwingen zinvol? Wat is de impact van statiegeld op plastic flessen? En moeten we vegetarisch gaan eten om onze planeet te redden?

Het zijn maar enkele van de vraagstukken die vandaag de actualiteit rond duurzaamheid bepalen. Het thema is echter veel ruimer. Hoewel alle beetjes helpen, zal een beperkte gedragsverandering door individuen geen fundamenteel verschil maken. Om een wereldwijde, duurzame ontwikkeling te realiseren zijn mensen nodig die van kennis doordrongen zijn. Die met de nodige gedrevenheid hun vergaarde inzichten omzetten naar concrete, breed toepasbare oplossingen en zo de wereld in verandering brengen.

Hogeschool PXL heeft de ambitie om de gamechangers van de toekomst af te leveren. Mensen die niet alleen voor zichzelf, maar ten behoeve van de hele maatschappij, een doorslaggevende rol spelen in duurzame ontwikkeling. Bijdragen aan die doelstelling doen we door doorgedreven onderzoek en door intensieve samenwerkingsprojecten op te zetten met de diverse stakeholders.

OM EEN BREDE MAATSCHAPPELIJKE IMPACT TE HEBBEN OP DUURZAME ONTWIKKELING, HEEFT HOGESCHOOL PXL EEN STRATEGIE OPGEZET DIE VANUIT EEN AANTAL FUNDAMENTELE VRAGEN LEIDT TOT CONCRETE ACTIES:

  • Hoe leidt een hogeschool studenten op tot duurzame ambassadeurs?
  • Hoe dragen we bij aan de gezondheid van onze collega’s en verhogen we zo het werkplezier?
  • Welke aspecten nemen we zelf op en welke werken we uit in samenwerking met onze partners om het meeste impact te bereiken?
  • Hoe stimuleren we innovatie bij interne en externe stakeholders voor de creatie van een zo groot mogelijke hefboom?
  • Hoe kunnen we zelf het ‘goede voorbeeld’ geven op vlak van afvalbeleid, groene energie, gezonde voeding, enzovoort?

De antwoorden worden verder vertaald naar een actieprogramma, voorbeelden daarvan zijn:

  • Duurzaamheid wordt standaard geïntegreerd in de curricula.
  • Het thema wordt een vast onderdeel van de training voor alle medewerkers (onderwijs, onderzoek en dienstverlening).
  • Er worden concrete acties opgezet om de totale gezondheid van alle medewerkers en studenten (junior-collega’s) te verbeteren.
  • Het promoten en faciliteren van duurzaam woon-werkverkeer komt op de agenda.
  • Aangekocht meubilair moet zero waste en circulair zijn.
  • Een gezonde geest, in een gezond gebouw, in een gezonde buitenomgeving: dat is waar Hogeschool PXL volledig voor gaat!


HOE LEIDT EEN HOGESCHOOL STUDENTEN OP TOT DUURZAME AMBASSADEURS?
Eerst en vooral wordt het thema van duurzaamheid standaard opgenomen in het onderwijsprogramma dat studenten krijgen voorgeschoteld. Ook de medewerkers, zowel voor de klas als in de ondersteunende diensten en in het management, zullen in hun trainingen en op andere contactmomenten doordrongen worden van het duurzame gedachtengoed. Daarmee wordt het doel van Hogeschool PXL scherpgesteld: Tegen 2026 beschikken onze ‘junior-collega’s’ over de kennis én de vaardigheden die nodig zijn om duurzame ontwikkeling te bevorderen. Ze worden door het opnemen van deze belangrijke taak, voorbereid op de erg diverse, gedigitaliseerde en duurzame wereld van morgen. 

We zorgen dat alle studenten een betekenisvolle plek in de maatschappij kunnen creëren. Een plek waarmee ze kunnen bijdragen aan een betere, duurzame wereld.

Rekening houdend met de SDG’s creëren we een SDG-proof omgeving waarin alle studenten maximale ontwikkelingskansen krijgen om te groeien tot excellente professionals met voldoende veerkracht om te functioneren in onze superdiverse, gedigitaliseerde en duurzame wereld van morgen.

Een inclusief student supportmodel zet in op het welzijn en welbevinden van studenten  gedurende alle fasen van hun studieloopbaan. Via de studentpoints voorzien we laagdrempelige studentenbegeleiding die inzet op mentaal welzijn, veerkracht, studievaardigheden en studieloopbaanbegeleiding. Wanneer er financiële barrières de kop op steken worden deze zoveel mogelijk weggewerkt via het uitgebreide aanbod van de dienst studentenvoorzieningen.

Kort samengevat bieden we laagdrempelige studentenbegeleiding volgens ons inclusief Student Support Model waarbij ons diversiteitsbeleid de basis vormt om studenten voor te bereiden op onze superdiverse wereld. We vertrekken vanuit hetgeen ons met mekaar verbindt en geven daarbij alle studenten de kans om vanuit hun specifieke talenten verder te ontwikkelen. Onze visie op (super)diversiteit werd in ons diversiteitsbeleid geconcretiseerd in 10 krachtlijnen die elke medewerker van Hogeschool PXL uitdraagt.

HOE WERKEN WE MET JUNIOR COLLEGA'S NIEUWE IDEEËN OVER DUURZAAMHEID UIT? EN HOE NEMEN WE HEN MEE IN HET SUCCESVERHAAL?
De voedingsbodem voor innovatieve voorstellen in het kader van duurzaamheid, is onze Green Office. Dit is een studentenplatform voor, door en van studenten. Zij organiseren diverse activiteiten in het kader van duurzaamheid, dit zowel op als rond de diverse campussen.

Samengevat:

  • Green Office is een leerplatform voor studenten, waar ze kunnen nadenken over acties om duurzaamheid dichter bij hun medestudenten te brengen.​  
  • Het platform vervult de rol van bruggenbouwer, waarbij studenten en alle andere medewerkers van Hogeschool PXL elkaar treffen rond het duurzaamheidsthema. Zijn hierbij belangrijke criteria: interdisciplinariteit en implementatie. 
  • Het doel is tevens om studenten én lectoren te informeren en engageren voor een samenwerking, die moet resulteren in een duurzame hogeschool.

WAT DOEN WE OP VLAK VAN INNOVATIE ZELF, EN WAAR IS HET AANGEWEZEN OM SAMEN TE WERKEN MET ONZE PARTNERS?

  • Met ons onderzoek en onze wetenschappelijke dienstverlening bouwen we in onze regio mee
    aan sterke en wendbare professionals en ondernemingen, social profit-organisaties en de publieke actoren van morgen. 
  • We mikken intern én extern op partners met een groot adaptatie- en innovatievermogen. Positivisme over een hoopvolle toekomst is aangewezen!
  • Ben je benieuwd hoe Hogeschool PXL dit in de praktijk brengt? Bekijk hier enkele voorbeelden van hoe PXL Research meewerkt aan een toekomst die duurzaam, divers en digitaal zal zijn

THERAPEUTISCHE TUINEN IN DE GEVANGENIS VAN HASSELT

Op holistische wijze een oplossing ontwikkelen voor een probleemstelling kan niet beter dan door disciplines binnen de hogeschool samen te brengen door het verenigen van studenten en lectoren.  

Via het Focusproject ‘Groen en detentie’, een interdisciplinair onderzoeksproject tussen ergotherapie en groenmanagement konden de voorbije twee jaren studenten via projecten, summerschools en bachelorproeven hun deel bijdragen aan een onderzoek voor een maatschappelijk thema dat ons allen aanbelangt. Wist je immers dat als je binnen gevangenissen de gedetineerden de kans geeft om betekenisvolle buitenactiviteiten te doen zoals het kweken en verzorgen van groenten, zij na zijn vrijlating meer kans hebben op een vlottere-integratie? Dat heeft rechtstreeks gevolgen voor de hele maatschappij want een vlottere re-integratie betekent dat een ex-gedetineerde meer kansen heeft op de arbeidsmarkt, daardoor meer zin geeft aan zijn leven en dat daardoor de kans verkleint dat hij hervalt in het opnieuw plegen van strafbare feiten. 

Het vergroenen van gevangenissen heeft nog meer voordelen want door bijkomende bomen en struiken in gevangenissen te planten vindt verkoeling van de gevangenissen en hun omgeving plaats waardoor steden zoals Leuven de vergroening van Leuven Centraal kunnen opnemen in hun klimaatactieplan. Meer planten lokken meer dieren van vlinders tot vogels en zelfs vleermuizen, dat nemen de gedetineerden zelf waar. Vergroening schept kansen voor biodiversiteit.

Om vergroeningsprojecten te kunnen realiseren bleek het nodig volhardend te zijn in het zoeken naar samenwerkingen. Het waren oefeningen in communicatie en aanhoudend overleg, uitgevoerd door onderzoekers en studenten met de externe partners, precies zoals het er in de latere job aan toe zal gaan, authenticiteit ten top. Zonder in detail te kunnen treden kunnen we stellen dat vergroening als onderzoeksproject in samenwerking met studenten moeiteloos bijdraagt aan 9 van de 17 SDG’s nl. SD 1 Geen armoede, SD 2 Geen honger, SDG 3 Goede gezondheid en welzijn, SDG 4 Kwaliteitsvol onderwijs, SDG 8 Waardig werk en economische groei, SDG 11 Duurzame steden en gemeenschappen, 13 Klimaatactie, 15 Leven op het land, 17 Partnerschap om doelstellingen te bereiken. Duurzaamheid tot in de cel dus.