Wil jij van elke klant een koning maken en heb je de juiste dosis commerciële feeling? Dan is deze opleiding tot sales- en customer supportmedewerker iets voor jou. Je bent het interne aanspreekpunt in spé voor klanten, vertegenwoordigers, verdelers en andere bedrijfsafdelingen. Je beantwoordt vragen van klanten via telefoon en e-mails over productinformatie, prijs, bestellingen en levertermijnen. Je denkt mee met de klant en maakt een situatieschets van het probleem. Je maakt de klant wegwijs in nieuwigheden en acties en ondersteunt andere bedrijfsafdelingen van a tot z met hun offertes, bestellingen, verzendingen, vragen, klachten en retours. Met andere woorden een groot, maar interessant takenpakket.
Duurt 2 jaar (120 SP).
In het eerste jaar verkrijg je vooral vakinhoudelijke kennis en vaardigheden: o.a. beginselen van marketing, ICTvaardigheden, verkooptechnieken, commerciële communicatie in meerdere talen, ...
Kennismaken met de bedrijfswereld en de sales en customersupport dienst. Dat kan door te leren in een echt bedrijf aan de hand van werkplekleren. Twee dagen per week leer je de job op de werkvloer.
In het tweede jaar ga je dieper in op de verworven kennis door vakken als o.a. customer delight, marktonderzoek en customer targeting, inleiding in supply chain, inleiding in ondernemerschap. Je maakt ook kennis met enkele digitale tools in sales.
De kers op de taart, dat is je graduaatsproef. Je werkt een oplossing uit voor een concreet probleem uit de praktijk of je onderzoekt een opportuniteit binnen jouw werkplek.
De opleiding Sales Support is erkend door de VDAB als een reactie op de groeiende vraag naar Sales Support medewerkers.
De kneepjes van het vak leren met een praktijkgerichte opleiding.
Zo snel mogelijk het werkveld in om nog meer te leren.
De wondere wereld van het commerciële leven verkennen.
Jouw administratief en organisatorisch talent inzetten om elk product snel af te leveren.
Elke klant als koning behandelen.
Nauwkeurig en stipt werken in functie van producten én mensen.
Net dat tikkeltje meer
Leren door te doen: bijna de helft van de opleiding wordt aangeboden via werkplekleren en met het grote PXL-netwerk geeft dat oneindig veel mogelijkheden.
Onze lectoren hebben een ruime professionele ervaring in de commerciële sector en zijn gedreven lesgevers en studentencoaches.
Experten in sales verzorgen regelmatig gastcolleges.
Sterke begeleiding van de student, zowel in de hogeschool als op de werkplek.
Jouw toekomst
Je brengt gedurende 1,5 jaar twee dagen per week op de werkplek door. Indien de werkplek tevreden is, ben je de ideale toekomstige werknemer. Studeren is dus solliciteren!
Bijna alle bedrijven hebben een verkoopafdeling. Daarom is de arbeidsmarkt steeds op zoek naar commerciële en administratieve duizendpoten. Ben jij er zo één en heb je de juiste talenkennis en een basis aan technische productkennis? Dan is jouw bijzonder profiel erg gegeerd!
In de recent door Vacature gepubliceerde top 10 van meest gevraagde jobs in de verkoop staat 'Sales binnendienst' of 'Customer Service Officer' op plaats 4. Ook VDAB erkent 'Commercieel medewerker binnendienst' als een knelpuntberoep.
Wil je je verder verdiepen? Dan kan je met een vervolgtraject van 90 studiepunten de Bachelor Bedrijfsmanagement – Marketing behalen.
Programma
Onze kwaliteit
De opleiding Graduaat in de Sales support volgt systematisch haar kengetallen op en houdt rekening met de tevredenheid van studenten en personeel. Consulteer het overzicht van de meest recente kengetallen van de opleiding.
De opleiding werkt in het kwaliteitszorgsysteem voor opleidingen van Hogeschool PXL systematisch aan haar kwaliteit. Zo wordt de opleiding regelmatig onderworpen aan een externe opleidingsbeoordeling waarin een onafhankelijke externe commissie de kwaliteit van de opleiding beoordeelt. Alle informatie over de kwaliteit van de opleiding en de meest recente opleidingsbeoordeling kan je raadplegen door op de kwaliteitszorgfiche hieronder te klikken.
Voldoende commerciële feeling? Dan is sales support medewerker iets voor jou! Je bent het interne aanspreekpunt voor klanten, leveranciers, … via telefoon, e-mail, online, F2F. Je…