- Wegwijs in de omgevings- en handelingscontext van een kinderbegeleider
- Inzicht verwerven in de vereiste beroepscompetenties en in de opleiding
- In kaart brengen van de eigen beginsituatie (zowel ten opzichte van de beroepsuitoefening als ten opzichte van de opleiding)
Start jouw toekomst als kleuteronderwijzer of kinderbegeleider aan Hogeschool PXL i.s.m. CVO Cursa!
Ben jij een laatstejaarsstudent uit de A-finaliteit BZO (Basiszorg en Ondersteuning) en zie je voor jezelf een toekomst in het kleuteronderwijs? Of overweeg je een job in de kinderopvang als kinderbegeleider bij schoolgaande kinderen?
Met deze Pré-PXL-opleiding van Hogeschool PXL & CVO Cursa maak jij die stap sneller en makkelijker dan je denkt! Je behaalt je diploma secundair onderwijs OK4 en proeft al van de bacherloropleiding kleuteronderwijs.
Kom ook zeker luisteren naar ons verhaal op onze infodag, zaterdag 15 maart, om 10.45 uur in de Vildersstraat 5 (Campus Education). Schrijf je hier in voor de infosessie.
Waartoe leidt deze Pré-PXL opleiding?
- Diploma van kinderbegeleider schoolgaande kinderen:
Met dit diploma kan je meteen aan de slag in een buitenschoolse kinderopvang. Het is een perfecte voorbereiding voor de arbeidsmarkt! - Directe toegang tot het hoger onderwijs:
Behaal een onderwijskwalificatie niveau 4 en start daarna meteen in de bacheloropleiding Kleuteronderwijs of in een andere bacheloropleiding. - Vrijstellingen in de professionele bacheloropleiding Kleuteronderwijs:
Via het Smart Start-programma van Hogeschool PXL kun je alvast credits behalen voor twee opleidingsonderdelen van de professionele bacheloropleiding Kleuteronderwijs. Zo ervaar je nu al wat het is om les te volgen in een bacheloropleiding, zodat je straks vol zelfvertrouwen en goed voorbereid kunt beginnen!
Waarom instappen?
Dit extra jaar biedt je een voorsprong. Je combineert praktijkervaring met een stukje hoger onderwijs, zodat je beter voorbereid én met meer zelfvertrouwen de stap maakt. Klaar om jouw passie voor kinderen om te zetten in een carrière?
Hogeschool PXL biedt samen met CVO Cursa een Pré-PXL-jaar aan, gericht op leerlingen uit het 6de jaar A-finaliteit BZO (Basiszorg en Ondersteuning). In dit Pré-PXL-jaar kan je een onderwijskwalificatie niveau 4 behalen, waarmee je direct kunt doorstromen naar de bacheloropleiding Kleuteronderwijs of een andere bacheloropleiding.
Daarnaast behaal je de beroepskwalificaties van kinderbegeleider schoolgaande kinderen, waarmee je aan de slag kan in de buitenschoolse kinderopvang.
Een leuk extraatje in dit programma is het Smart Start-programma van PXL. Hiermee kan je alvast 2 vakken (9 studiepunten) opnemen in de bacheloropleiding Kleuteronderwijs en kan je ervaren wat studeren in een bacheloropleiding betekent.
Kortom, deze samenwerking is een ideale springplank voor jou als leerling Basiszorg en Ondersteuning (BZO) die wil doorstromen naar het hoger onderwijs. Je krijgt een combinatie van praktijkervaring, theoretische kennis en een voorproefje van de bacheloropleiding Kleuteronderwijs. Daarnaast bieden wij ondersteuning bij het zetten van deze belangrijke stappen in jouw verdere studie en carrière.
Voor wie?
Leerlingen die afstuderen in juni 2025 met een onderwijskwalificatie 3 in de studierichting BZO (Basiszorg en Ondersteuning).
Locatie:
De lessen vinden plaats in Hasselt op de campussen van Hogeschool PXL en de campus van CVO Cursa.
Smart Start @ PXL:
Met Smart Start @PXL willen we jou zo goed mogelijk voorbereiden op het hoger onderwijs. Binnen dit traject neem je twee vakken op binnen de bachelor Kleuteronderwijs: ontwikkelingspsychologie & basisvaardigheden.
Met Smart Start @ PXL willen we:
- De overgang van secundair naar hoger onderwijs vergemakkelijken.
- Extra uitdaging aanbieden die kan leiden tot een vrijstelling in het hoger onderwijs.
- Leerlingen laten kennismaken met de hogeschoolcultuur en zelfstandigheid.
- Inzicht bieden in de inhoud van volgende opleidingsonderdelen: ontwikkelingspsychologie & basisvaardigheden.
- Ondersteuning bieden bij het maken van een doordachte studiekeuze.
- Voorbereiden op het studentenleven.
Ontwikkelingspsychologie (3 studiepunten)
- Aan de hand van opdrachten en casussen verwerven studenten inzichten in de ontwikkelingsprocessen van jonge kinderen.
- In dit opleidingsonderdeel leert de student meer over de ontwikkeling van het jonge kind, in het bijzonder de peuter en de kleuter en het lagereschoolkind, op alle gebieden, met aandacht voor verschijnselen en tendensen binnen de ontwikkeling waarbij ook de koppeling wordt gemaakt met actuele thema’s.
Basisvaardigheden (6 studiepunten)
- In dit opleidingsonderdeel werken studenten aan hun mondelinge en schriftelijke taalvaardigheden, onderzoeksvaardigheden, gebruik van eigen stem, spraak en expressie en ICT-vaardigheden.
- Binnen het onderdeel taal en onderzoek staan taalcompetentie en het opzoeken, raadplegen en selecteren van wetenschappelijke bronnen centraal. Binnen taal, spraak en expressie wordt aandacht besteed aan stemkennis en -inzicht, stemzorg en stemgebruik via stem-, articulatie- en expressieoefeningen.
- Binnen ICT leren studenten tools uit het Office 365-pakket gebruiken die nodig zijn in de opleiding en het latere werkveld. Ze maken kennis met het gebruik van Blackboard en geïntegreerde tools. Ze leren bronnen raadplegen en portaalsites voor het onderwijs te gebruiken. Ze maken kennis met tools op eigen niveau en op het niveau van jonge kinderen om te gebruiken in het werkveld. Binnen dit onderdeel wordt ook aandacht besteed aan mediawijsheid.
Modules kinderbegeleider schoolgaande kinderen
- Helder, doelgericht en empathisch communiceren
- Toepassen van de basisprincipes met betrekking tot verzorging, hygiëne, preventie en ergonomie
EHBO en levensreddend handelen
- Herkennen van noodsituaties en er gepast op reageren
- Eerste hulp verlenen in levensbedreigende en niet-levensbedreigende situaties
Samenwerken in het team en interdisciplinair
- Constructief samenwerken in een team en met externen
- Uitwisselen van informatie
- Overleggen en afspraken maken
- Feedback geven en ontvangen
- Gepast omgaan met conflicten
- Bewust worden van de diversiteit in de kinderopvang: gezinnen met verschillende culturele achtergronden, verschillende gezinsvormen, maatschappelijk kwetsbare gezinnen, kinderen met specifieke zorgbehoeften, …
- Op een respectvolle manier leren omgaan met alle betrokkenen
Basisprincipes pedagogisch handelen
- Inzicht verwerven in basisprincipes van pedagogisch handelen
- Leren kijken naar elk kind in dagdagelijkse situaties kijken: zijn welbevinden en betrokkenheid, zijn behoeften en zijn individuele ontwikkeling
- Aanreiken van methodieken om het pedagogisch handelen af te stemmen op maat van elk kind
- Leren observeren en reflecteren
Samenwerken met gezinnen en hun context
- Leren samenwerken met gezinnen en ouders erkennen als eerste opvoeders van de kinderen
- Overleg met ouders
- Ouderparticipatie
Kwaliteitsvol werken in de kinderopvang
- Leren reflecteren over visie en kwaliteit van kinderopvang
- Verbeteren van de kwaliteit van de kinderopvang
- Op gepaste manier zorg dragen voor de fysieke noden van schoolgaande kinderen
- Eetmomenten organiseren en begeleiden rekening houdend met voedings- of dieetvoorschriften
- Creëren van een aangename, hygiënische en veilige leefomgeving
- Tijd en ruimte doelgericht leren gebruiken om de ontwikkeling van schoolgaande kinderen te ondersteunen en het werk van de kinderbegeleider efficiënter te maken
- Globale ontwikkeling van schoolgaande kinderen stimuleren via spel
- Creëren van een speel- en leeromgeving om bij schoolgaande kinderen intens spel tot stand te brengen
Pedagogisch handelen schoolgaande kinderen
- Inzicht verwerven in de globale ontwikkeling van schoolgaande kinderen
- Optimaliseren van het welbevinden en de betrokkenheid van schoolgaande kinderen door positieve interacties te stimuleren en in te spelen op de sociaal-emotionele behoeften
Begeleide intervisie kinderbegeleider schoolgaande kinderen
- Reflectiemoment over het eigen leerproces als begeleider in de kinderopvang
- Bijsturen van het eigen handelen om het professioneel handelen voortdurend te verbeteren
Stage kinderbegeleider schoolgaande kinderen
- Begeleiden en ondersteunen van alle activiteiten in een opvang voor schoolgaande kinderen zoals een beginnend beroepsbeoefenaar
- Reflecteren over de kwaliteit van de opvang
- Bijdragen tot het verbeteren van de kwaliteit van de kinderopvang
Modules AAV
Naast het opfrissen van de spellings- en grammaticaregels leer je ook gestructureerde teksten schrijven (bv. een verslag, een samenvatting, een mening, …). Je oefent steeds de vier vaardigheden: luisteren, spreken, schrijven en lezen. Je leert in deze module ook je curriculum vitae en je motivatiebrief opmaken, zodat je klaar bent voor de arbeidsmarkt.
Je leert basisbewerkingen met positieve en negatieve getallen, werken met breuken en percentages, en de regel van 3 in de eerste module (Wiskunde basis). Vervolgens komt in Wiskunde M1 vooral meetkunde aan bod. Je leert omtrek, oppervlakte en volume berekenen van vlakke figuren en leert formules omvormen. Je leert de verschillende lijnen en hoeken kennen. Je leert de stelling van Pythagoras toepassen en je leert gegevens uit grafieken en tabellen interpreteren. In de laatste module Wiskunde M2 leer je de basisbegrippen uit de statistiek kennen.
Ook in de vier modules van Engels staan de vaardigheden luisteren, spreken, schrijven en lezen centraal. Je leert je mondeling en schriftelijk uitdrukken in alledaagse gesprekken.
In deze module leer je basisvaardigheden en de juiste toepassingen voor tekst-, cijfer-, beeld- en/of geluidsverwerking. Je leert hoe je documenten kan opslaan in een cloud en hoe je ze door het aanbrengen van structuur ook vlot kan terugvinden.
Je leert in deze module meer over verschillende wetenschappelijke theorieën en hun tekortkomingen. Daarnaast leer je meer over duurzaamheid en de verschillende energiebronnen. Ook het menselijk lichaam, de biologische evolutie, erfelijkheid en voortplanting komen aan bod. Tot slot maak je ook kennis met het planetenstelsel.
Maatschappij, Cultuur en Samenwerken
In een drietal modules leer je meer over maatschappelijke thema’s, zoals politiek, armoede, diverse culturen, muziekbeleving, media, kunst … Je reflecteert in deze modules ook over je eigen handelen en leert een mening te vormen, waarin je respect hebt voor elkaar.
Kom naar ons infomoment op zaterdag 15 maart voor het 7de jaar kinderbegeleider. Schrijf je in via onderstaande link:
CONTACTPERSOON

Alida Pierards
Opleidingshoofd Kleuteronderwijs
+32 11 77 50 63
+32 488 35 45 89

