Scroll door ons rijk aanbod aan educatief materiaal voor kleuter, lager en secundair onderwijs.
BOEIENDE BACHELORPROEVEN
Volgende studenten van de bachelor secundair onderwijs maakten interessante bachelorproeven. Hun werken en die van andere studenten uit de lerarenopleiding kleuter-, lager en secundair onderwijs is gratis online te downloaden. Zo’n beetje het ‘Klascement’ van onze Hogeschool PXL.
Surf naar http://doks.pxl.be en geef de naam van de student of een deel van de titel van het eindwerk in.
Andersen |
Esther |
Hoe kan ik bij de oudste kleuters meer bewustwording creëren over de vervuiling in de oceaan, de gevolgen en onze eigen impact? |
Claesen |
Gitte |
Hoe kan ik als leerkracht kleuteronderwijs een kansrijk klasklimaat creëren om het welbevinden van alle kleuters zo hoog mogelijk te krijgen? |
Bervoets |
Sien |
Rubric, de nieuwe evaluatienorm? |
Bex |
Katrien |
Alors on parle |
Brusselmans |
Stephanie |
ON task gedrag AAN! OFF task gedrag UIT! Maar hoe?! |
Bruyninckx |
Cédric |
Breakdance in het secundair onderwijs |
Budé |
Lise |
Hoe kan je aan de hand van een projectdag leerlingen voldoende ondersteunen tijdens hun doorstroom naar het secundair onderwijs? |
Claeys |
Chayenne |
Rekentoolbox voor rekensterke leerlingen |
Damiaens Kristof |
Kristof |
Iedereen telt mee! |
De Busschop |
Kelly |
Hoe kan ik als stagiaire handvaten en concrete acties ontwikkelen die ervoor zorgen dat de overgang van de derde kleuterklas naar de lagere school zo vlot mogelijk verloopt? |
Fernandez |
Juan |
Ik kan, ik plan, ik doe het zelf! |
Gunes |
Aleyna |
Beweging in de kleuterklas |
Joris |
Tanita |
Zorgzaam handelen – verbindend communiceren |
Lecompte |
Arne |
Skateboarden in het secundair onderwijs |
Lemmens |
Evelyne |
Werkvormen voor niet-confessionele zedenleer, een inspiratiebundel voor het themaveld identiteit. |
Loor |
Amber |
Hoe kan je een krachtige leeromgeving in de 2e kleuterklas genderbewust inkleden? |
Meynen |
Kato |
Een visuele taalreis |
Molemans |
Anne |
Krachtige instructies: Van theorie naar de klaspraktijk |
Muls |
Quinten |
Computationeel denken in de kleuterklas |
Özbek |
Beytullah |
Kloklezen in een meertalige klas |
Paesen |
Milan |
Hoe kunnen we een kaartspel inzetten in de eerste graad van het secundair onderwijs over de inhouden van informatica? |
Russi |
Tiziana |
Actie-Onderzoek: Verhoog de motivatie in jouw les Frans! |
Rutten |
Joy |
Hoe kunnen we de veerkracht van leerkrachten in het secundair onderwijs verhogen? |
Singh |
Satinder |
Kabaddi introduceren in het secundair onderwijs |
Steukens |
Stien |
Outdoor education |
Theuwissen |
Charlotte |
Hoe implementeer ik de theorie van Tuckman in Escola Francesco Tonucci om tot positieve beïnvloeding van groepsvorming te komen in mijn kleuterklas? |
Thewis |
Isaura |
Gezonde voeding bij Arubaanse eerstegraads leerlingen van de Julianaschool |
Timmers |
Emma |
Hoe kan ik binnen een rijk basismilieu een procesgerichte beeldhoek met didactische fiches ontwerpen waarin de kleuters van de 2de KK zelfstandig en/of begeleid aan de slag gaan met open einde materiaal op de lichtbak? |
Van Emmenes |
Charlayne |
Authentiek werken in Gambia |
Vandevoordt |
Carine |
Starten in het onderwijs: Snel info graag! |
Vanmuysen |
Eline |
Creatief gedrag: emoties in beeld |
Vanstraelen |
Elise |
Computationeel denken in de kleuterklas |
Verweij |
Elisabeth |
Werkvormen voor niet-confessionele zedenleer, een inspiratiebundel voor het themaveld identiteit. |
Waumans |
Alexandra |
Booktok in de klas |
Zigova |
Jennifer |
Striving towards effective and innovative assessment that drives pupil's motivation |
ANNA LEEST
Om leerkrachten te ondersteunen in hun onderwijs aan klassen met Nederlandstalige, meertalige én anderstalige leerlingen, ontwierpen ‘ANNA’ en ‘ANNA leest’ enkele materialen: kijkwijzers, een Plan van aanpak, lesfiches en daarnaast (met het oog op leesbevordering) inspiratiefiches voor boekenkringen en boekenprojecten.
Gratis te downloaden: https://anna.pxl.be
ARTICULAN
ArtiCULan – Art, Time, Culture, Language – Onderwijs vanuit de Kunsten in meertalige scholen
In deze handleiding vind je het adviserend artistiek kader ArtiCULan voor meertalige basisscholen, de ArtiCULan kijkwijzer met criteria voor muzische workshops in meertalige basisscholen en 12 muzische workshops.
Gratis te downloaden: https://www.articulan.eu/products/
PXL APPWEL
Meet en verhoog het welbevinden van jullie leerlingen met PXL Appwel.
LEREN IN BEWEGING
Integreren van beweging in het curriculum met als doel meer bewegen op school. Met oog op een gezonde levensstijl en het bevorderen van schools welbevinden in zowel kleuter als lager onderwijs.
Vandebroek, M., Wassink, D., & Rutten, C. (2016). Leren in beweging. Activiteiten bewegingsintegratie voor kleuters. Leuven: Acco.
Vandebroek, M., Geunes, A., & Rutten, C. (2019). Leren in beweging. Activiteiten bewegingsintegratie voor de lagere school. Leuven: Acco
LESPAKKET 'LERAAR VAN HET JAAR'
In 2023 koos Klasse een praktijkeraar als 'Leraar van het Jaar.' Hanne Rosius, lector aan PXL-Education en in Leraar van het Jaar in 2022, ontwikkelde samen met studente lerarenopleiding secundair onderwijs Saskia Sterck een lespakket waarin praktijkonderwijs in de kijker wordt geplaatst en de leerlingen onder andere aan schrijfvaardigheid werken.
Download het lespakket hier.
LILO - LEERLIJNEN IN LICHAMELIJKE OPVOEDING
Een online tool voor iedereen die verschillende sporten kwaliteitsvol wil onderwijzen met schematische weergave
van hoe je oefenstof stap voor stap kan opbouwen. De uitwerking van mogelijke leerlijnen zorgt voor een eenvoudige vertaling naar je eigen lessen.
Klaar om je leerlingen in beweging uit te dagen, bij te sturen en iets te leren?
Eigen emailadres invoeren.
wachtwoord: LILOPXL
ONTWIKKELINGSPSYCHOLOGIE VAN DE KLEUTER
Geef je het lesonderwerp Ontwikkelingspsychologie van de kleuter in de 2e of 3e graad secundair onderwijs? Wij ontwikkelden kant-en-klaar lesmateriaal dat gratis ter beschikking wordt gesteld. Klik hier voor meer informatie.
TAALCULTUUR
Hoe geef je in een klas met meertalige kinderen een betekenisvolle opdracht voor een creatief proces waarbij leerlingen alle laatjes mogen opentrekken? Durf je het aan het werk in je klas te zien als een onderzoek? Durf je niet te weten en het weten aan de kinderen over te laten? Hoe help je leerlingen feedback te geven op het creatieve proces, als het voor hen lastig is zich verbaal uit te drukken in de schooltaal? Et si la langue était l’outil ultime pour réaliser un projet? ‘Taalduiken en artisticuleren’, qu’entendez-vous par ce mot-valise? Op deze vragen krijg je alvast een antwoord!
Meer informatie: https://taalcultuur.pxl.be
WIKADOE
Met het project ‘Wikadoe’ beogen we het monitoren en het verhogen van de zelfregulerende vaardigheden van leerlingen van de 3de graad van het lager onderwijs
XPO 2.5
XPO 2.5 is een methode om talentgericht naar kleuters te kijken. ‘X’ verwijst naar X-factor. We geloven er immers sterk in dat excelleren, een begrip dat breed en met alle aandacht voor eigen persoonlijkheid kan worden ingevuld, al in de kleuterklas begint.