Dit weekend start in de Grenslandhallen in Hasselt een nieuwe Bouwinnovatiebeurs. Onder de exposanten ook negen studentenondernemingen van Hogeschool PXL die hun bouwproducten aan het grote publiek voorstellen. Het magnetische bouwvakkerspotlood van Buco is met meer dan 7.000 verkochte exemplaren alvast goed op weg een vaste waarde te worden.
Rob Bussé, Bryan Joris, Jente Thijs, Dimitri Van Hemelrijck en Koen Vantilt – allen laatstejaarsstudenten bouw aan Hogeschool PXL - richtten in september 2013 het studentenbedrijfje Building Connections (kortweg Buco) op. Hun product: een bouwvakkerspotlood met een ingebouwde magneet. Hun ambitieuze doel: 4.000 stuks produceren en verkopen.
Vijf maanden later hebben de PXL-studenten hun eigen doelstellingen meer dan overtroffen. Meer dan 7.000 stuks verkochten ze al en elke dag blijven de bestellingen van bouwbedrijven binnenkomen. Het product is al te koop in diverse Hubo-zaken en wellicht springt binnenkort ook een andere bekende doe-het-zelfketen op de kar. Het streefcijfer van 4.000 stuks werd recent bijgesteld: 10.000 stuks tegen eind februari is het nieuwe doel.
Koen Vantilt, bouwstudent en commercieel directeur van Buco: "Ik denk dat er in ons succes twee zaken meespelen. Het belangrijkste is dat ons product een leuk gadget is dat een leemte opvult in de bouwmarkt: het is iets hips en innovatiefs dat een bouwbedrijf gemakkelijk voor een scherpe prijs als relatiegeschenk of PR-middel kan inzetten. Maar daarnaast is het ook echt een handig, multifunctioneel product. Door die ingebouwde magneet krijgt een Buco-potlood extra mogelijkheden. Zo kun je er heel snel schroeven of nagels op een werkvloer mee verzamelen en kan het potlood je ook helpen om een nagel in te slaan op een moeilijk bereikbare plaats."
De verkoop van de laatste maanden heeft de studenten geen windeieren gelegd. Met een recordomzet van meer dan 8.000 euro moest zelfs de bestaande regelgeving voor studentenondernemingen omzeild worden. Pina Cimino en Frank Joosten, begeleidende docenten binnen de PXL-bouwopleiding: "Buco is een small business project (SBP), een studentenonderneming die wettelijk onder de regelgeving van vzw Vlajo valt. Volgens de Vlajo-regels mogen SBP's maximaal 6.000 euro omzet draaien; daar hebben we dus creatief een mouw aan moeten passen. We begeleiden al acht jaar lang dit soort ondernemingen, maar een omzet van deze grootteorde op minder dan zes maanden tijd hebben we nog nooit gezien."
Op 7 februari zijn de studenten van Buco terug te vinden op Bouwinnovatie. Benieuwd hoe snel ze hun nieuwe doelen bereikt hebben...
www.buildingconnections.be
www.facebook.com/buco2013
"Magnetisch potlood PXL-studenten is "ongezien succes" (video)" - Het Belang van Limburg
"Magnetisch potlood van mini-onderneming is hype in bouwsector" - De Standaard
"Magnetisch potlood van mini-onderneming is hype in bouwsector" - Het Nieuwsblad
"Magnetisch potlood van mini-onderneming is hype" - De Morgen
"Magnetisch potlood van mini-onderneming is hype" - Het Laatste Nieuws
"Magnetisch potlood is hype in Limburgse bouwsector" - Made in Limburg
"Studentenbedrijf PXL breekt records" - LimburgActueel.be
"Zakenleven: Magnetisch potlood is nieuwe bouwhype" - Limburgnieuws.be